Is iets laten vallen in de supermarkt strafbaar als je dit niet meldt?

Ik was vandaag in de supermarkt. Een vriend van me liet donuts vallen en schoof dit onder te tafel. Ik vond dit asociaal maar heb er niet iets van gezegd. Stom van me. Nu is mijn vraag: Is hij strafbaar? En kan ik er gedoe mee krijgen?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Pieterke
2 jaar geleden
Zijn jullie dan betrapt?
Willem23
2 jaar geleden
Nee dat niet.
Pieterke
2 jaar geleden
Dan kun je er geen gedoe mee krijgen.
Willem23
2 jaar geleden
Dankuwel. Ik denk dat ik de winkel nog even bel, want mijn vriend doet dat toch niet. Dan betaal ik de schade wel. Hartelijk dank!
SimonV
2 jaar geleden
Een groot contrast: een onfatsoenlijke vriend en zeer fatsoenlijke vraagsteller.
Het is niet strafbaar, de winkel houdt rekening met zulke schade van klanten. Als je belt zul je de schade niet hoeven te betalen. Althans bij de meeste supermarkten niet als het per ongeluk gebeurt.
Willem23
2 jaar geleden
Bedankt Simon voor uw reactie. Ik ga er eventjes langs. Bedankt!
ronron1212
2 jaar geleden
Onder de tafel in een supermarkt?
Willem23
2 jaar geleden
Ronron, bedoel zo'n broodschap ;)
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Ik kom vaak in een Jumbo supermarkt waar de voorverpakte gevulde koeken, stroopwafels en donuts e.d. liggen uitgestald op een rechthoekige houten tafel.
Pieterke
2 jaar geleden
@ronron1212: Er zijn wel degelijk supermarkten die spullen op een tafel leggen. Zo heeft er in mijn supermarkt wekenlang een tafeltje met afgeprijsde kerstpullen gestaan.
nul1
2 jaar geleden
Iets per ongeluk laten vallen is niet strafbaar, maar als je het vervolgens niet meld ben je wel strafbaar.
Antoni
2 jaar geleden
@nul1, 'als je het vervolgens niet meldt ben je wel strafbaar.' Dat lijkt mij onzin. Het is beleefd het wel te melden, en je zou kunnen zeggen dat het onbeleefd is het niet te melden, maar dat is dan ook alles.

Antwoorden (1)

Iets (per ongeluk) laten vakken is niet strafbaar volgens strafrecht, maar kun je zien als 'onrechtmatige dada', dus als iets waarvoor je schadevergoeding moet betalen.

De meeste supermarkten zullen niet om zo'n schadevergoeding niet vragen, dat vinden ze klantonvriendelijk en het regelen van de schadevergoeding kost meer (tijd) dan het oplevert. Maar het kan wel.
tinus1969
2 jaar geleden
Willem23
2 jaar geleden
Dankuwel voor uw uitgebreide en duidelijke reactie!