Is een e-mail rechtsgeldig en voldoende als je een contract wilt annuleren in de 14-dagen-bedenktijd?

Het is iets waarvan ik altijd dacht dat het alleen oude omaatjes overkwam, maar nu ben ik er zelf keihard ingetrapt, ik kan mezelf wel voor de kop slaan: ik ben ingegaan op een colporteur die mij met hele mooie praatjes een energiecontract kwam aansmeren als tussenpersoon. Ik was nog een beetje in de wolken, omdat ik net mijn nieuwe auto had opgehaald, wellicht dat ik daardoor niet zo kritisch was. Voor ik het wist, had ik een 3-jarig contract getekend, hoe kan ik zo dom zijn. Anyway, het is gebeurd. Dus ik heb (op dag 8) het 085-nummer gebeld dat op de overeenkomst stond en gelukkig werd er opgenomen. Hij zou het meteen annuleren. Een uur later heb ik weer gebeld, omdat ik nog geen bevestiging had gehad per mail, waar ik wel om had gevraagd. Ik vroeg naar de status van mijn bestelling. Deze bleek gelukkig geannuleerd (hoewel, het was wel weer dezelfde persoon aan de lijn), de automatische mail zou later die dag verstuurd worden (bijna einde dag, nog niet gehad). In de tussentijd dus ook maar een opzegging per e-mail gedaan, met een beroep op de wettelijke 14-dagen-bedenktijd. Hier kreeg ik wel een antwoord op, dat de annulering gedaan is (hoewel de tekst van mijn eigen mailtje niet onder de reply stond).
Nu is mijn vraag: is mijn e-mail met dit antwoord nu rechtsgeldig? Of moet ik nu nog meer doen om goed in mijn recht te staan bij de rechter, mocht ik nog ellende krijgen? Sta ik met wat ik kan aantonen sterk genoeg, of is een aangetekende brief ook nog een vereiste?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
Ja hoor. Via mail is prima.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
E-mail is rechtsgeldig om een overeenkomst mee te sluiten, omdat de wet zegt dat het sluiten van overeenkomsten vormvrij kan gebeuren. Dat wil zeggen: het is niet aan een bepaalde vorm gebonden en kan op elke manier gebeuren, dus ook per e-mail. ... E-mail is dan dus net zo rechtsgeldig als een papieren document.
FireSea
2 jaar geleden
Dus als ik het zo lees, is een e-mail net zo rechtsgeldig als een aangetekende brief. Maar is een e-mail ook net zo sterk als bewijs? Het bevat een adressering die gelijk is aan het e-mailadres in de overeenkomst, alsmede een verzendtijdstempel dat duidelijk binnen de 14 dagen valt, dus je zou zeggen van wel. Wat zouden dan redenen zijn om toch een aangetekende brief te sturen? Of zijn die er gewoon echt niet? Je begrijpt vast, ik probeer zo goed mogelijk (juridisch) in te dekken, voor het geval dat er na 1 april (de ingangsdatum van de overeenkomst) toch incasso's op mijn bankrekening worden gedaan, maar stappen die totaal onnodig zijn, laat ik natuurlijk liever, dus vandaar dat ik even doorvraag. Ik vertrouw die organisatie namelijk niet, sinds ik research heb gedaan. Het komt schimmig over en zeker niet transparant.

Antwoorden (2)

Hun mail lijkt me voldoende. Check wel wat er precies in staat. Of ze echt ondubbelzinnig en zonder voorbehoud je annulering bevestigen.
Twijfel je nog, stuur ze dan een aangetekende brief met bericht van ontvangst. Hou wel rekening met de termijnen.
teusvh
2 jaar geleden
FireSea
2 jaar geleden
De volledige tekst van hun antwoord is deze:
,,Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw annulering. Wij vinden het jammer dat u niet verder wilt gaan met ons aanbod. Maar wij respecteren uw keuze. Met vriendelijke groeten, ...
teusvh
2 jaar geleden
Lijkt me volstrekt helder. Niks meer aan doen.
Ja de bevestiging is gewoon geldig. Ik had iets opgezegd en dat hadden ze per mail bevestigd maar niet doorgevoerd. Jaar later kreeg ik een rekening. Ik heb ze de mail gestuurd en deze was voldoende. Helaas werkt dat bedrijf ( eden springs) niet zo goed en krijg ik nog steeds elk jaar rekeningen. En elk jaar weer stuur ik de email. Dit is al 3j zo.
Ik heb een advocaat gevraagd een brief te sturen en die bevestigde dat email een rechtsgeldig middel is. Zij bevestigen namelijk iets.