Is de dealer verantwoordelijk als de robotmaaier in sloot belandt?

Als ik een robot wil kopen moet ik van de dealer perse zijn systeem gebruiken voor de afrastering bij de sloot.
Mooi systeem van rvs, maar erg duur.
En hij zegt dat ik ook verantwoordelijk ben als ik een eigen afrastering maak.
Hoe zit dat nou previes??

Picture for question
2 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Antwoorden (2)

Je bent zelf verantwoordelijk als de robotmaaier in de sloot beland. De verkoper geeft vooraf duidelijk aan geen verantwoordelijkheid te kunnen dragen bij het belanden in de sloot. Dit is ook zoals met een auto kopen waarin ze aangeven alleen garanties te kunnen geven indien de onderhoud bij dezelfde dealer wordt gedaan. Een verkoper mag dit aangeven. Heeft u gevraagd waarom juist die afrastering nodig is en een andere niet onder de verantwoordelijkheid zou vallen? Waarschijnlijk heeft hij er een goede reden voor. Misschien kunt u onderhandelen over de prijs van de afrastering of naar een concurrent gaan.
2 jaar geleden
Angelina675
2 jaar geleden
De dealer heeft een mooi systeem zelf gemaakt van rvstaal.
Bij de andere systemen zoals draad op klosjes met draad, dat wordt na verloop van tijd wijder zegt hij en dan gaat ie in de sloot.
Ik wil wel een foto sturen met zijn systeem...
Je bent zelf verantwoordelijk voor het aanbrengen van de begrenzing van de robotmaaier. Dit is geen afrastering, maar een kabel in de grond waar een magnetisch veld om ontstaat. De robotmaaier detecteert dat magnetisme en weet dat hij niet verder mag. Als je een extra beveiliging wil inde vorm van een afrastering, kun je die maken van wat jij wil.
jc54
2 jaar geleden
Angelina675
2 jaar geleden
Ja dat heb ik ook allemaal gelezen.
Maar mijn vraag is, moet er een draad in het gras én een hekwerk op de dekplank of is alleen het hekwerk op de dekplank voldoende
En ja dat gekwerk van 10 mtr lang, gaat dan 370,€ kosten van de dealer.
Inekez1
2 jaar geleden
Er zijn 2 type robotmaaiers: de robotmaaier die een draad in de grond detecteert en dan omkeert. En de maaier die met een sensor ziet waar het gras ophoudt en dan omkeert. In dat laatste geval heb je dus geen draad nodig.
Met beide type maaiers kan het gebeuren dat de maaier toch iets te ver doorrijdt bij de rand en dan in het water kiepert. Met beide types is het dus verstandig om een stevig hekwerk te plaatsen. Zeker als je een beetje helling hebt (zoals op de foto te zien is), dan kan de maaier wel eens onbedoeld extra vaart maken richting het water. Ook op nat gras of als er natte herfstbladeren liggen, wordt de bocht niet altijd gemaakt zoals bedoeld. Alleen een draad of slap gaas op de kade is dan niet voldoende, daar valt de maaier zo doorheen.