Als iemand mantelzorger is of een mantelzorger krijgt, moet je dat dan melden?

Soms zijn er bepaalde regelingen die vereisen dat je een mantelzorger bent, of er eentje hebt. Moet je die funktie dan ergens officieel melden ? Zo ja, waar dan ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Nee, het hoeft niet.
In principe kun je je nergens registreren omdat je voor een dierbare zorgt. Er bestaat dus niet een soort databank waar alle mantelzorgers geregistreerd staan. Als je zorgt voor een naaste met een (chronische) ziekte of een beperking, dan ben je mantelzorger. Dat is geen erkend beroep, maar een taak die je in je leven vaak uit liefde vervult.
Wel is het zo dat Gemeenten vanaf 2015 verantwoordelijk zijn voor het waarderen en ondersteunen van mantelzorgers. Om dat te kunnen doen moeten gemeenten de mantelzorgers natuurlijk wel in beeld krijgen. Je kunt via de WMO afdeling van de gemeente van degene waar je voor zorgt navragen wat er voor jou als mantelzorger geregeld is.
Verder kun je je eventueel inschrijven bij één van de regionale steunpunten die mantelzorgondersteuning bieden. Overal in het land zijn er lokale en regionale Steunpunten Mantelzorg. Hier kun je terecht voor informatie, advies en praktische steun. Het Steunpunt Mantelzorg kan je bijvoorbeeld in contact brengen met zorg- en hulpinstanties in je omgeving. Bovendien kun je er terecht voor een persoonlijk gesprek of een groepsgesprek met lotgenoten. Het kan heel fijn zijn om ervaringen uit te wisselen met lotgenoten die in een vergelijkbare situatie zitten en waaraan je niets hoeft uit te leggen.
Gemeentes waarderen de inzet van mantelzorgers. En laten dat jaarlijks blijken via de mantelzorgwaardering, ook wel een mantelzorgcompliment genoemd.
Gemeentes krijgen hiervoor budget, dat zij naar eigen inzicht mogen inzetten. De invulling verschilt daardoor per gemeente. De mantelzorgwaardering kan bijvoorbeeld bestaan uit een geldbedrag, kortingsbonnen of een bijeenkomst voor mantelzorgers.
SimonV