Rust auteursrecht op een screenshot van een gezicht van een video?

Stel nou als je een screenshot van een video maakt (waar in ieder geval wel auteursrecht op hangt) waarin iemands gezicht te zien is, je vervolgens dat gezicht eruit knipt, rust er dan nog wel auteursrecht op? Aangezien het dan heel moeilijk te traceren uit welke video het gezicht komt.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
TurfGraver
2 jaar geleden
Ja ook daarop rust de zelfde auteursrecht.
Los van hoe moeilijk iets te traceren is.
Jij bent immers niet de auteur van het beeld.
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Los van auteursrecht is er mogelijk sprake van portretrecht
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Portretrecht
gvrox
2 jaar geleden
Wat heeft de mogelijkheid van traceren te maken met auteursrecht volgens jou ?
LeonardN
2 jaar geleden
Ik zou zeggen: Daar rust auteursrecht op, maar als een enkel frame (hoeft niet per se een gezicht te zijn) gebruikt wordt van een video of film zal dit snel vallen onder citaatrecht: https://www.charlotteslaw.nl/auteursrecht-citaten-op-youtube/
gvrox
2 jaar geleden
@LeonardN goed punt over het citaatrecht. Ik vraag me af of vraagsteller daadwerkelijk een screenshot (still) of eigenlijk een screen capture (video) bedoelt. In video is het wel wat bewerkelijker om een gezicht eruit te knippen.

Antwoorden (1)

Ja, dan rust er nog steeds auteursrecht op, maar dat wil nog niet per se zeggen dat je het screenshot dan niet mag publiceren, omdat (zoals LeonardN al aangeeft) het mogelijk onder het citaatrecht kan vallen. De reactie van Ikhebgeenidee is ook een goede, vanwege het gezicht heb je ook te maken met portretrecht, en dat kan weer beperkend zijn.