Hoe hadden rechters toeslag gerechtigden in het gelijk kunnen stellen?

Blijkens een rapport over het rechterlijk functioneren in de toeslagenaffaire hadden ze eigenwijzer moeten zijn. De hoogste rechter legde blijkbaar de wet strikt uit, wat nu juist niet goed was volgens rapport. Maar hoe kan een rechter anders oordelen dan de wet te volgen. Welke wetsartikelen of gronden had of is aangevoerd van rechters om toch af te wijken?

erotisi
2 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
2 jaar geleden
Eigenlijk zeggen de rechters gewoon dat ze foute uitspraken hebben gedaan.

Antwoorden (1)

Vermoedelijk hadden die rechters zich kunnen beroepen op algemene rechtsbeginselen als redelijkheid en billijkheid. Het hele bedrag van alle kinderbijslag van 28.000 euro moeten terugbetalen als er maar een betaalachterstand is van minder dan 80 euro -dat voorbeeld heb je waarschijnlijk ook gezien in de media-, dat is niet redelijk en billijk.

Zie voor een uitleg over deze begrippen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Redelijkheid_en_billijkheid.
Toegevoegd op 08 oktober 2021 21:14: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Antoni
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Het gaat te ver om (in de vraag) te spreken van 'de rechters'. Het moet zijn: 'de meeste rechters'.
Er zijn ook rechters geweest die wel oog hadden voor de toeslaggerechtigden: de rechtbank Rotterdam. Maar de Raad van State (die zaken niet inhoudelijk behandelt) was van mening dat de toeslagenregels streng moesten worden geinterpreteerd. Dus de rechtbank Rotterdam werd overruled.
erotisi
2 jaar geleden
Zijn er ook rechters geweest die die beginselen heeft toegepast?
SentWierda
2 jaar geleden
@erotisi. Jazeker, Rotterdamse rechters wilden de beginselen toepassen, maar ze zijn overruled door de Raad van State. De Raad van State bepaalde de zeer strenge werkwijze ten opzichte van de ouders: de zogenoemde 'alles-of-nietsuitleg'.
Inmiddels is duidelijk geworden dat de Raad van State het eigen functioneren in deze zaak gaat onderzoeken.
De Raad voor de Rechtspraak (= de rechters) vindt dat excuses aan de ouders op zijn plaats zijn.