Is de term 'aangetekende brief' juridisch gedefinieerd?

In een aantal wetten komt de terminologie 'aangetekende brief' tegen. Iets moet dus per aangetekende brief worden meegedeeld. Mijn vraag is nu wat daar precies onder kan vallen. Normaal gesproken denk je daarbij aan een handeling van Postnl die de brief brengt en een handtekening vraagt van de ontvanger. Maar als de wet als eis stelt een aangetekende brief valt dan ook onder dat je bijvoorbeeld zelf de brief overhandigt aan de geadresseerde en hem/haar een handtekening ergens laat plaatsen voor ontvangst?

erotisi
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
SentWierda
2 jaar geleden
De term 'aangetekende brief' is onlosmakelijk verbonden aan verzending en bezorging door PostNL. Met de handtekening van ontvangst is het voor de verzender het bewijs dat een brief is ontvangen.
Persoonlijke bezorging is van een ander orde. Omdat de inhoud van de brief vaak over sommeren gaat, is de kans groot dat de ontvanger niet een handtekening wil plaatsen.

Antwoorden (2)

Een stukje papier met een handtekening wordt niet als wettelijk erkend. Het stukje papier van PostNL wordt wel als wettelijk erkend.
jc54
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Heb je daar ook een bron van?
SentWierda
2 jaar geleden
@erotisi. De term 'aangetekende brief' is een term van de posterijen.
De geadresseerde tekent voor ontvangst. Is de geadresseerde niet aanwezig (of wel aanwezig maar niet van plan de deur te openen) dan gaat de brief naar het nabijgelegen postkantoor/postagentschap. De postbode laat in de brievenbus van de geadresseerde een bericht achter dat de geadresseerde daar de brief kan ophalen na handtekening van ontvangst.
Een aangetekende brief levert meer zekerheid op, omdat je kunt bewijzen dat hij verzonden is én ontvangen als er elektronisch is ondertekent (tegenwoordig wordt een handtekening niet meer aangeboden sinds een aantal jaren). De ondertekening kan je opvragen via internet als dat nodig mocht zijn. Het biedt echter geen absolute zekerheid.

Indien je de brief zelf bezorgt én om een handtekening vraagt, is de ontvanger niet verplicht dit te doen alleen omdat jij dat wilt. De kans is dan ook groot dat deze niet zal tekenen en is jouw bewijs van aflevering/ontvangst er dus ook niet.

Laat je hem echter bezorgen door de post, dan weet je dat de brief de volgende dag moet arriveren en je kunt aantonen dat de brief ook is ontvangen, want je kunt je vaak voorstellen dat de ontvanger anders zal ontkennen dat hij de brief heeft gehad. Dit geldt echter alleen als de ontvanger daadwerkelijk ervoor getekend heeft bij ontvangst.

De ontvanger kan echter ook doen alsof hij niet thuis is en de brief ook niet ophalen als hij/zij het ophaalbewijs krijgt van de postbode. De ontvanger kan dan echter ook beweren dat hij//zij geen ophaalbewijs heeft gekregen. Ook kan hij beweren dat er niets in de envelop zat als hij ervoor getekend voor ontvangst heeft. De aangetekende brief is namelijk alleen een ontvangstbevestiging...géén leesbevestiging.

Totale juridische zekerheid heb je dus niet met alleen een aangetekende brief. Daarvoor zijn ook andere opties aanwezig. Lees deze bron maar eens door;
https://www.wetrecht.nl/juridisch-bewijs-van-verzending-aangetekend-verzenden/
amc