Ben je met de motor aan de hand een voetganger of motorvoertuig bestuurder?

De reden dat ik het vraag is omdat ik met de motor de boulevard bij scheveningen op wou, maar die weg is 's avonds afgesloten voor auto's en motoren. De verkeersregelaar die er stond zei dat ik er ook niet met de motor aan de hand doorheen mocht. Had hij gelijk? Ik bedoel, ik snap het ook wel want anders kan je gewoon met de motor aan de hand er doorheen en even later gewoon gaan rijden. Maar mag het volgens de wet ook? Ik had het later op internet opgezocht maar op het internet staan dingen die met elkaar conflicteren over wat je nu precies bent, voetganger of motorvoertuig bestuurder als je ermee aan de hand loopt. Fietser met fiets aan de hand is een voetganger, waarom niet met een motor? Als je motorpech hebt moet je er ook gewoon mee lopen en ook op het voetpad, dan ben je ook een voetganger lijkt me.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
5K
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk dat je eigenlijk het antwoord op deze vraag wil weten:
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/697594/bord-verboden-motoren-wel-voorbij/
LeonardN
2 jaar geleden
@KeesWim Ja, maar dan nog kan een verkeersregelaar het bij het verkeerde eind hebben.
LeonardN
2 jaar geleden
"Het kán zijn dat de verkeersregelaar ook de instructie heeft gekregen om motorrijders met de motor aan de hand te weren." Dat kan inderdaad, maar is dat dan dus een extra maatregel, of enkel een regel die volgt uit de bestaande borden/wetten?

Antwoorden (1)

Met een motor aan de hand ben je een voetganger. Dit valt op te maken uit RVV Artikel 2, hoofdstuk 1:
“De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.”
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Prima antwoord. Dit staat ook in het theorieboek voor het rijexamen.
Je bent ook voetganger als je je verplaatst met een voorwerp dat geen voertuig is: rolschaatsen, skateboard, skeelers, autoped.
Een kind op een kinderfietsje wordt ook als een voetganger beschouwd - tot 12 jaar. Vanaf 12 jaar kun je een bekeuring krijgen.
LeonardN
2 jaar geleden
+Antwoord op de (hoofd)vraag.
tinus1969
2 jaar geleden
Dit lijkt echter inconsistent met het antwoord van BertvN op https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/697594/bord-verboden-motoren-wel-voorbij/
<>
Bord C11 betekent: Gesloten voor motorfietsen (dus niet: gesloten voor motorrijders, een belangrijk verschil). Er is jurisprudentie over: iemand die een motorvoertuig bestuurt, terwijl dit wordt voortbewogen door duwen of slepen, is bestuurder. Dat geldt dus ook voor het aan de hand meevoeren van een motorvoertuig. Conclusie: Het mag niet.
<>
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Maar dat is wel raar, want dan zouden motorrijders gewoon langs het bord kunnen lopen met de motor en daar verder rijden. Terwijl ze daar van de gemeente dus niet mogen rijden: vandaar de verkeersregelaars.
LeonardN
2 jaar geleden
@laura Als die verkeersregelaar er niet stond kan je ook gewoon een bord negeren, dus ik snap je punt niet.
Als je met de motor in de hand voorbij dat bord had gelopen, en dan weer op de motor was gestapt, had je in overtreding geweest (als er geen aanwijzing was dat het verbod niet was opgeheven).