Mag je een file inhalen via een tankstation om de afslag te halen?

Als voorbeeld.
Op de A1 als je van uit Hoevelaken komt en je neemt de afrit Bunschoten heb je daarvoor nog een tankstation waardoor de oprit van het tankstation de A1 op en de afrit naar Bunschoten zijn gecombineerd.
Mag je als er file staat en van de snelweg af moet de afrit van een tankstation of een parkeerplaats gebruiken als verlenging van de afrit van de snelweg?
je komt er immers toch niet meer op de snelweg.

2 jaar geleden
in: Wetgeving
12.6K
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Volgens mij mag dit niet nee. Zie regelmatig bij wegmisbruikers dat de politie daar mensen voor bekeurd

Antwoorden (2)

Hier is geen verbod op (https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=40178). Maar je moet wel uitkijken of het terrein van het tankstation. Vaak gelden daar maximum snelheden van 30 km/h. En de meeste die via zo'n constructie de file willen inhalen, geven aardig gas over de uitrit. Dan kan je wel degelijk aangehouden worden voor gevaarlijk weggedrag.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Plus. Snap de min niet.
Een file inhalen via een tankstation, dat mag niet. Dat mag niet in de betekenis van: dat behoort niet, dat is niet wenselijk. Het is oneigenlijk gebruik van het tankstation. Dat terrein is bedoeld voor tanken, de shop en/of toilet bezoeken of te parkeren/pauzeren. Eenieder die iets anders doet, heeft er niets te zoeken,.
Officieel is het niet verboden. Maar het gedrag deze zogenoemde 'fileratten' (een politieterm) leidt tot veel ergernis bij tankstationhouders, politie en medeweggebruikers die zich wel aan de regels houden,.
Bij sommige tankstations is eenderde van alle auto's een 'filerat', die veelal veel te snel over het terrein rijdt en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Tankstationhouders kunnen dan ook optreden tegen deze filemijders (= een ontmoedigingsbeleid) door middel van het aanbrengen van snelheidverminderende verkeersdrempels en slagbomen. Als een slagboom op de uitrit van het tankstation staat, dan moet eerst in de shop een uitrijmunt worden opgehaald. ,
2 jaar geleden
Abcde
2 jaar geleden
Ik ben nog nooit een slagboom tegengekomen bij een tankstation. Het lijkt me ook een te dure investering voor de pomphouder om automobilisten die de file inkorten te weren. De pomphouder moet de slagboom aanschaffen, onderhouden en dan ook nog muntjes uitdelen. Het is ook niet uitgesloten dat de pomphouder hierdoor te maken krijgt met agressie van één of meerdere fileratten. Ik denk niet dat er een pomphouder is die daar zin in heeft.