Waarom veranderen namen (vernederlandsen) van adellijke mensen wanneer ze naar bijvoorbeeld Nederland komen? (Zie verder uitleg.)

Of in ieder geval in het individuele geval van Z.K.H. Prins Claus. Hij heten tot 16 februari 1966 Klaus-Georg Wilhelm Otto Friedrich Gerd von Amsberg daarna is hij Claus George Willem Otto Frederik Geert van Amsberg gaan heten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

Als jij nu naar Engeland zou emigreren, zou je je daar waarschijnlijk ook John gaan noemen in plaats van Jan. Of Pete in plaats van Piet ;-)

Dat heeft mijns inziens niets te maken met adel, maar met het aanpassen van je naam aan het land waar je in woont. Prins Claus zal de Nederlandse nationaliteit hebben aangenomen bij zijn huwelijk, en daarbij zijn namen ook vernederlandst hebben.

Zo ken ik veel amerikanen van Nederlandse afkomst. Die hebben vaak een veramerikaanste achternaam. Bijvoorbeeld "Van der" wordt dan aan de achternaam vastgeplakt zodat de naam dan Vanderbilt is i.p.v. Van der Bilt.