Mag je scheiden (via de rechter?) terwijl je geen advocaat hebt maar jouw (ex) vrouw wel een advocaat heeft?

Mag een man zijn 'eigen advocaat' spelen bij de rechtzaak in het geval van een echtscheiding? De echtscheiding (zoals echtscheidingsconvenant) kan niet via dezelfde advocaat geregeld worden (omdat de man en vrouw het niet eens zijn met elkaar).

Of is zowel de man als de vrouw verplicht een advocaat te nemen in het geval het niet via dezelfde advocaat kan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, je mag bij een echtscheiding niet je eigen advocaat zijn. Alleen de advocaat mag het verzoek tot echtscheiding indienen, maar al zou de vrouw de echtscheiding aanvragen, ook dan heb je een advocaat nodig om je te verdedigen, helaas mag je dit niet zelf doen. Als je financieel niet in staat bent om een advocaat te betalen, dan heb je, in de meeste gevallen, wel recht op een toevoeging, waardoor je het grootste gedeelte van de kosten betaald krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus ook al dient de vrouw eenzijdig verzoek tot echtscheiding in bij de rechtbank via haar advocaat, dan dien ik alsnog bij de zitting me eigen advocaat te nemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat ben je (helaas) verplicht. Sterkte hiermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Veel adcocaten doen ook aan mediation dat is veel goedkoper en je maakt met zijn 3 en afspraken omtrend de scheiding bijvoorbeel partner en kinder alimentatie ,boedelverdeling kunnen jullie toch wel samen uitzoeken ,alles wordt vastgelegd in een concept convenant ,zijn jullie beiden accoord dan wordt het definitieve convenant opgesteld en het verzoek tot ontbinding ingediend bij de rechtbank,pas na uitschrijving van het huwelijk in het gemeenteregister zijn jullie officieel gescheiden
Probeer er samen uit te komen dat is veel goedkoper,bovendien met een beetje googlen weet je al snel wat je rechten en plichten zijn ,evt kun je ook informatie inwinnen bij een wetswinkel