Waarom is het toegestaan meer dan 1 huis in bezit te hebben terwijl er woningtekort is?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
erotisi
3 jaar geleden
Misschien dat er verandering in komt": https://rein.nl/zelfbewoningsplicht/
ronron1212
3 jaar geleden
@erositie en de woning coöperaties dan die blijven gewoon hoor net als de groot huis bezitters.

Antwoorden (2)

Omdat er geen regel is in de wet die dat verbiedt. Daarnaast zou dat een behoorlijke inperking zijn van de vrijheid van de mens. Ook zouden woningverhuurders hiermee direct in de problemen komen.
Het is natuurlijk niet zo dat voor elk probleem dat er bestaat direct een wet in werking wordt geroepen. Dan krijg je een soort paniekvoetbalpolitiek met elke week nieuwe wetten en wetjes.
Als je zou willen dat je idee werkelijkheid wordt zal je moeten stemmen op een politieke partij die dat idee voorstaat, of politici moeten overtuigen dat dit een oplossing is. Echter denk ik dat zo'n wet nogal op wat juridische gronden zal stranden.
LeonardN
3 jaar geleden
Omdat het in bezit hebben van meer dan één huis geen invloed heeft op de woningvoorraad. Als je de andere huizen die je bezit verhuurt, blijft de woningvoorraad gelijk. Alleen als je huizen koopt om ze vervolgens leeg te laten staan, dan heeft dat invloed op het woningtekort.

Uiteraard moet er wel op gelet worden dat woningen voor een redelijke prijs te huur zijn.
bamibal
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Je spreekt je antwoord direct tegen. "Alleen als je huizen koopt om ze vervolgens leeg te laten staan, dan heeft dat invloed op het woningtekort." En dat gebeurt dus zeer zeker.
Je voert nu een soort sub-argument onjuist aan.
Het is toegestaan omdat er geen wet tegen is.
Waarom er geen wet tegen is omdat deze blijkbaar nooit voldoende steun heeft gehad.
Of jouw argument (maar dan beter en juister geformuleerd) (lichtelijk) heeft bijgedragen aan het geen steun hebben voor die wet is maar de vraag. Een betere formulering zou zijn:
Omdat het in bezit hebben van meer dan één huis WEINIG invloed heeft op de woningvoorraad, omdat de meeste huizen van groothuisbezitters verhuurd worden.
bamibal
3 jaar geleden
De conclusie dat iets is toegestaan omdat het niet verboden is, klopt natuurlijk technisch wel, maar daar heeft de vraagsteller weinig aan. Ik vermoed dat het vraagsteller het over een tekort aan KOOPwoningen heeft, maar dan wordt het een ander verhaal.
LeonardN
3 jaar geleden
Een tekort aan KOOPwoningen creeër je ook door als 1 persoon meerdere woningen te kopen die te gaan verhuren....