Mag een agent mij een bekeuring(rijbewijs afpakken) in zijn vrije tijd?

Een goedenavond, ik heb een vraag voor jullie. Ik ben net gebeld door oom agent (was buiten dienst en zat alleen in eigen auto), hij heb mij zien driften op een rotonde (ja heb je niks aan ik weet het, maar het blijft spannend en mooi om te doen). Heb nog niks toegegeven. Volgens mij heb ik ook niemand in gevaar gebracht, en daar was het dan ook wel mee eens (lees: hij ging er niet tegenin). Nu wil hij mij dinsdag om 3 uur op het politiebureau zien en een proces verbaal tegen mij opmaken.
Mag dit zo? En heeft iemand voor mij tips hoe ik dit het beste kan afhandelen (wat voor verklaring geven en enz.)? Bij voorbaat mag ik jullie bedanken voor het antwoord. Mvg Tom

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
tinus1969
3 jaar geleden
Een agent is altijd bevoegd, of het nu werktijd is of niet.
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling: Ik zou even door het stof gaan - in plaats van een formele discussie te starten die je iig veel gedonder op gaat leveren.
SentWierda
3 jaar geleden
Weet je zeker dat hij buiten diensttijd was? Of was het een agent in burger?
In principe mag een agent buiten diensttijd (= in zijn vrije tijd) een bekeuring geven.
1. Als de agent buiten diensttijd was en zelf wel verkeersdeelnemer en als zodanig met jou in conflict kwam, dan mag hij geen bekeuring geven. De reden: omdat hij partij is in het conflict en omdat de schijn van partijdigheid moet worden vermeden..
2. Als de agent buiten diensttijd was en zelf verkeersdeelnemer en op geen enkele wijze als verkeersdeelnemer met jou in conflict kwam, dan mag hij wel een bekeuring geven.
Antoni
3 jaar geleden
Ik vind het opmerkelijk dat je gebeld bent door een politieagent of voor zover ik begrijp eigenlijk alleen maar door iemand die zei dat hij politieagent was. Ik vraag me af of je werkelijk een echte agent hebt gesproken. De echte politie zou je eerder een persoonlijk bezoek brengen of een brief sturen, lijkt mij. Nu heb je te maken gehad met een grappenmaker, zo is mijn indruk. Ik verwacht dat ze op het politiebureau aanstaande dinsdag raar zullen opkijken als jij zo maar binnenstapt.
AlphaLimaSierra
3 jaar geleden
@Antoni Het is helemaal niet raar dat de politie je opbelt. Kennelijk heeft de vragensteller zijn telefoonnummer ooit bekend gemaakt of is hij te vinden via open bronnen. Zo snel mogelijk de overtreder aanspreken op de overtreding werkt beter dan via een brief een aankondiging doen.
Pieterke
3 jaar geleden
Nou Tom, je blaast hoog van de toren. Zelf ga je flink in de fout en deze vraag stellen? Ga gewoon naar het politiebureau en onderga de gevolgen van je gedrag. Hopelijk is heb je hiervan geleerd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nou er is mij ook net een brief thuisgebracht door de politie, dus dat ik voor de gek word gehouden valt al af. Ja ik heb hem gevraagd en de agent reed buiten dienst tijd. Graag geen antwoorden: zoals je blaast hoog van de toren (heb ik niks aan en ik weet dat ik mogelijk fout ben geweest, en ja this ook wel een beetje patser gedrag ik weet het maar dat doet er nu niet meer toe ), heb liever juridisch advies. Dus wat kan ik beter doen: ontkennen, geen verklaring geven en enz?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden trouwens, kan het erg waarderen dat er mensen met meer kennis van dit soort zaken met me meedenken
Pieterke
3 jaar geleden
Je moet gewoon meewerken en eerlijk op hun vragen antwoorden. Dan voorkom je meer ellende.
Abcde
3 jaar geleden
Ontkennen, liegen of smoesjes ophangen heeft geen zin. Agenten zijn erop getraind leugens en smoesjes te doorzien.

Antwoorden (1)

Ja. Een politieagent mag overal en altijd gebruikmaken van zijn of haar bijzondere bevoegdheden. Zelfs in zijn vrije tijd mag hij/zij bekeuringen uitschrijven, maar moet daarbij wel terughoudend zijn. Terughoudend betekent: zich op de achtergrond houdend, zich beperkend tot asociale en gevaarlijke feiten.

Het kan zeker wel gevaarlijk zijn om snoeihard over een rotonde te rijden, ook al zou er toevallig op dat moment geen andere verkeersdeelnemer aanwezig zijn. Zelf ben ik ooit een keer op de fiets net niet te pletter gereden door een automobilist die veel te hard de bocht nam, de macht over het stuur verloor en schuin de weg over de struiken inreed. Was ik daar twee seconden eerder geweest, dan had ik het vermoedelijk niet meer na kunnen vertellen...

Alle weggebruikers moeten zich gewoon altijd aan de verkeersregels houden, dan is het voor iedereen veilig op de weg. Ook voor jouzelf, want het zal niet de eerste keer zijn dat er iemand door te hard rijden tegen een lantaarnpaal of boom zijn of haar leven verliest!
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja papa dat verhaal ken ik wel inmiddels wel met gevaar enzo, maar ik heb mijn machine prima onder controle en heb geen enkele risico’s genomen met andere verkeersdeelnemers . Maar zijn er nog tips wat ik beter in de verklaring kan afleggen?
Amadea
3 jaar geleden
Nee. Gewoon eerlijk zijn, daar schiet je het meest mee op.
tinus1969
3 jaar geleden
@Banaan11 als je tegen de agent op het bureau zegt dat je er van overtuigd bent dat je je 'machine prima onder controle hebt en geen enkele risico’s hebt genomen met andere verkeersdeelnemers ', dan is dat een garantie op een forse boete of meer. Agenten houden daar namelijk niet van, die willen dat je schuld bekent en belooft het niet meer te doen.
Verder; verklaringen van agenten zijn automatisch ambtsedig geldig, het is dus geen kwestie van 'jouw woord tegen het zijne'. Ontkennen heeft geen zin, de wet geeft de agent automatisch gelijk.