Wegen geseponeerde aantekeningen mee bij een VOG-aanvraag?

als je een zaak/zaken hebt gehad die zijn geseponeerd, ben je niet van vrijgesproken maar ook niet veroordeeld, krijg je dan wel een strafblad/aantekening dat mee kan wegen tijdens een beoordeling voor een VOG?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
9.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@popeye, ik heb even ergens gekeken. Weet je zeker dat het alleen om 2010 gaat? Daar hoef je hier op de openbare pagina geen antwoord op te geven.

Antwoorden (2)

"Met welke gegevens wordt rekening gehouden?
Bij de beoordeling van een aanvraag van een VOG wordt rekening gehouden met alle gegevens die op de justitiële documentatie (strafblad) staan. Daaronder zijn begrepen veroordelingen, maar ook schikkingen, openstaande zaken en sepots. Ook mag men politiegegevens raadplegen en kan men informatie inwinnen bij het Openbaar Ministerie en de reclassering. Alleen met vrijspraken mag geen rekening worden gehouden.

Voor een sepot moet het overigens gaan om een voorwaardelijk sepot of om een beleidssepot. Een technisch sepot wordt niet meegenomen. Van een technisch sepot is sprake als er bijvoorbeeld te weinig bewijs was om u te vervolgen of wanneer u ten onrechte als verdachte was aangemerkt."
Computoon
3 jaar geleden
popeye
3 jaar geleden
@computertoon dank! wat houd een beleidssepot precies in? mijn sepotnatie ging in 2010 om een stroomstootwapen wat nooit bij me is gevonden in huis.
Computoon
3 jaar geleden
"Als het OM op grond van het onderzoek tot de conclusie komt dat er onvoldoende uitzicht is op een veroordeling, dan volgt er een technisch sepot. Vindt het OM dat een veroordeling door een rechter technisch haalbaar is, maar om andere redenen toch niet verder gaat met de strafzaak, dan volgt er een beleidssepot." Het OM is het Openbaar Ministerie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Computoon, van mij geen min maar er staan enkele storende weeffouten in het antwoord.
Wat je uitleg in de reactie betreffende het sepot betreft:
Er zijn drie soorten sepot. Politiesepot, beleidssepot en technisch sepot.
Een politiesepot is niet bij de wet geregeld.
Een beleidssepot en een technisch sepot zijn niet gelijk, maar bij de wet geregeld.
Technisch sepot kom in aanmerking indien een veroordeling zeer onwaarschijnlijk is om technische redenen, zoals het ontbreken van voldoende bewijsmiddelen tegen de verdachte.
Een beleidssepot is niet definitief maar voorwaardelijk. Het kan alleen worden toegepast juist wanneer er voldoende wettig en overtuigend bewijs bestaat van het ten laste gelegde, maar de verdachte door bijkomende negatieve persoonlijke omstandigheden, gerelateerd aan strafzaak, al genoeg gestraft is en het sop de kool of de kool het sop niet waard is.
Met strafblad (de vroegere en nog steeds ten onrechte gebruikte term) wordt tegenwoordig het uittreksel uit de justitiële documentatie bedoeld en bevat meer dan alleen een registratie van misdrijven en bepaalde overtredingen.De beheerder van dit uittreksel is de Justitiële Informatiedienst.
Bij het vroegere strafblad ging het hoofdzakelijk om veroordelingen, tegenwoordig worden ook de feiten waarvoor men is vrijgesproken geregistreerd. Ook sepots worden in bepaalde gevallen geregistreerd in het uittreksel. Het is dus geen overzicht van alleen geregistreerde strafbare feiten. Wat wel en niet in dit uittreksel komt te staan is geregeld in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en het in het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens
In Nederland is er behalve dit uittreksel nog een apart Justitieel Documentatieregister waarin alle strafvorderlijke gegevens zijn geregistreerd. Welke strafbare feiten wel en niet voor registratie in aanmerking komen is na te lezen in het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens.
Een beleidssepot is een voorwaardelijk sepot en kan alleen toegepast worden wanneer er voldoende wettig en overtuigend bewijs bestaat. Het kan worden toegepast wanneer een veroordeling wel mogelijk is, maar vervolging toch niet wenselijk is.
Dat kan bijvoorbeeld wanneer de verdachte al genoeg is geschrokken van alle juridische perikelen rondom zijn persoon of de verdachte al anders is gestraft, bijvoorbeeld doordat hij is ontslagen. Het zal voornamelijk het geval zijn bij lichtere feiten. Hoe ernstiger het feit, hoe kleiner de kans dat vervolging niet plaatsvindt door een beleidssepot.
Aan een beleidssepot kunnen op grond van artikel 167 lid 2 Wetboek van strafvordering voorwaarden worden verbonden. Dat betekent dat de vervolging onder bepaalde voorwaarden – meestal de voorwaarde dat de verdachte geen strafbare feiten meer pleegt binnen een bepaalde periode – wordt uitgesteld.
Wanneer de zaak uiteindelijk met een beleidssepot wordt geseponeerd, betekent dit dat als de verdachte in voorlopige hechtenis heeft doorgebracht geen schadevergoeding rijgt voor deze tijd en evenmin vergoeding van de door hem gemaakte advocaatkosten.
Een registratie van een beleidssepot kan zeker reden of aanleiding zijn voor de screeningsautoriteit van Dienst Justis geen Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te verlenen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
popeye
3 jaar geleden
@JoanDArc maar iets uit 2010 is niet dat het me echt anno 2020 nog zou belemmeren in het gene? ik was destijds slechts 19 jaar oud, nou bijna 30 jaar oud.
ronron1212
3 jaar geleden
Als 19 jarig was je volwassen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@popeye, ik kom er zo spoedig mogelijk op terug. Het kan zijn dat de Wet Adolescentenstrafrecht (16– tot 23-jarigen) is toegepast.