waarom krijgen mensen straks een boete als ze een FFP2 mondkapje dragen in de OV?

maar met een goedkoop mondkapje krijgen ze geen boeten
terwijl FFP2 ook preventief werkt om besmetting tegen je zelf te verkomen. dat is met die goedkope mondkapjes juist niet het geval.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo krijgen die een boete waar heb je dat vandaan?
popeye
3 jaar geleden
@ronron1212
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/het-niet-medische-mondkapje-is-dus-een-niet-beschermend-beschermend-mondkapje~b5ff11b4/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
popeye
3 jaar geleden
@ronron1212 hoezo krijgen die een boete? dat is juist mijn vraag en de rede waarom ik dit heb gepost haha
ronron1212
3 jaar geleden
Het artikel is slecht leesbaar alleen goed voor abonnees.
Maar ik kan het verder nergens vinden dat je daarvoor wordt beboet.
popeye
3 jaar geleden
@ronron1212 volkskrant is toch een hele bekende krant. het is niet een bron van een vage nieuwspagina ofzo.
popeye
3 jaar geleden
@ronron1212 het is ook normaal gesproken een redelijk linkse krant zelfs.
ronron1212
3 jaar geleden
@popeye ik weet niet wat het een met het ander te maken heeft. Maar ook een krant schrijft wel eens onzin.
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik kan je link niet lezen, maar het is alleen een column van iemand toch?
popeye
3 jaar geleden
@Ritsuka ik kan je ook niet tegen spreken
Ritsuka
3 jaar geleden
@popeye ik stel een vraag, omdat ik hetgeen waar je naar verwijst niet kan lezen.
popeye
3 jaar geleden
@Ritsuka ik kan verder ook niks anders vinden op google omtrent medische mondkapjes wel of niet zijn toegestaan.
SentWierda
3 jaar geleden
In de reacties is veel misverstand en verwarring ontstaan over de bron van Popeye - omdat deze bron niet te lezen is.
Popeye verwijst naar een artikel in de Volkskrant van 18 mei dat hij en ronron1212 niet hebben kunnen lezen (omdat het alleen voor abonnees is). Maar die verwijzing klopt niet: het is niet een artikel; het is een column van Bert Wagendorp. En Bert Wagendorp noemt daarin zijn bron: een artikel in NRC Handelsblad. In dat artikel in NRC Handelsblad staat de echte bron: het is een richtlijn van het Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN):
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda zet de link er eens bij dan kunnen wij het ook lezen dat is wel prettig voor iedereen
Amadea
3 jaar geleden
Het artikel waar popeye naar verwijst kun je lezen met https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:WC5ej-FIQG8J:https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/het-niet-medische-mondkapje-is-dus-een-niet-beschermend-beschermend-mondkapje~b5ff11b4/%3Futm_campaign%3Dshared_earned%26utm_medium%3Dsocial%26utm_source%3Dcopylink+&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
popeye
3 jaar geleden
@Amadea waar kan ik het orginele artikel van nrc vinden? de verwijzing van de columnist
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Mensen krijgen geen boete voor het dragen van een "wel medisch mondkapje" of een gecertificeerd geval. https://nos.nl/artikel/2334581-kamer-kritisch-over-steunpakket-strategie-en-mondkapjes-in-het-ov.html
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@popeye wat bijzonder dat jij mag reageren op je eigen vraag van goeievraag.
SentWierda
3 jaar geleden
Het NRC-artikel is verschenen op 16 mei, met als kop: Kabinet ziet mondkapjes in openbaar vervoer als wassen neus.
In dat artikel staat het NEN--advies."Alleen niet-medische maskers zonder CE-markering mogen tijdens het reizen met het ov vanaf 1 juni gebruikt worden."
En: De niet-medische mondmaskers zijn "zelfgemaakte maskers en in serie gemaakte maskers die (...) geen vorm van bescherming geven als persoonlijk beschermingsmiddel of medisch hulpmiddel."
De ov-bedrijven zijn het niet eens met dit advies dat door het kabinet als richtlijn is overgenomen en wil het laten aanpassen. De SP heeft Kamervragen gesteld.
svetivlas
3 jaar geleden
Ik heb originele FFP2 mondkapjes en waarom zou ik een boete krijgen als ik die draag?
Ik heb ze medio januari gewoon gekocht bij ACTION. Dat was in de tijd dat ons kabinet dacht dat er wel eens een besmetting zou kunnen komen, maar absoluut niet zoals in China. Omdat ik echter "de bui al zag hangen" heb ik er toch een aanyal meegenomen en eerlijk betaald.

Antwoorden (1)

Er zijn zorgen over de beschikbaarheid van medische mondkapjes. Het is daarom niet de bedoeling om medische maskers te gebruiken in het openbaar vervoer. Want die zijn bedoeld voor zorgpersoneel. Reizigers in het openbaar vervoer moeten daarom niet-medische mondkapjes dragen.

Het is mij trouwens niet bekend dat je een boete zou kunnen krijgen wanneer je tóch een medisch mondkapje draagt. Er is alleen sprake van een boete van 95 euro wanneer je géén kapje draagt.
Toegevoegd op 20 mei 2020 22:07: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
3 jaar geleden
popeye
3 jaar geleden
je kunt ze gewoon overal kopen. dan zouden ze moeten zeggen, alleen mensen met een soort van vergunning mogen die kopen. maarja mensen in bepaalde techniek functies hebben ook FFP2 maskers nodig. hier een bron: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/het-niet-medische-mondkapje-is-dus-een-niet-beschermend-beschermend-mondkapje~b5ff11b4/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
popeye
3 jaar geleden
en als ik die gewoon thuis heb liggen, is het altijd beter om die te dragen dan goedkope mondkapjes die weinig toegevoegde waarden hebben in het totale plaatje wat betreft corona preventie.
Amadea
3 jaar geleden
Dat cynische opinie-artikel in de krant geeft geen objectieve informatie, popeye. Je kunt beter lezen wat het RIVM erover bekend maakt.
popeye
3 jaar geleden
@Amadea volkskrant is niet echt een nieuwsmedium waarvan je zegt dat het een vage nieuws site zou zijn. iedereen kent de volkskrant.
ronron1212
3 jaar geleden
@popeye er is geen enkel andere media dat dit bericht heeft vermeld of gedeelt dus wat is dat bericht dan waard kijk bij het rivm
Amadea
3 jaar geleden
Nogmaals popeye: het is geen nieuwsbericht maar een cynisch opiniestuk, daarin verkondigt de schrijver zijn persoonlijke mening die flink aangedikt is.
popeye
3 jaar geleden
@Amadea daar heb je wel een punt.
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. Het is niet een cynisch opiniestuk; het is noch cynisch noch opiniestuk. Het is een colunm. Een column valt niet zozeer op door cynisme als wel door spitsvondigheid.