Is de maan niemandsland?

Iedereen kent de maan. Het is de natuurlijke satelliet van de Aarde. Maar ik vraag me af, is onze maan dan ook automatisch onderdeel van de Aarde? En zo ja, van wie of wat? Want er zijn allemaal verschillende landen hier met ieder hun eigen grondgebied, wetten etc. Maar zover ik weet zijn er op de maan geen wetten van kracht van een bepaald land of gebied. Betekent dat dan dat de maan een niemandsland is? Waar je kan doen en laten wat je wilt zonder concentratie? Dus even de wat extreem voorbeeld, 2 mensen reizen naar de maan en verblijven daar een tijdje. Maar op een gegeven moment vermoordt de een de ander. Is diegene dan vogelvrij, aangezien het misdrijf op de maan heeft plaatsgevonden en de maan kent geen strafrecht, toch? Bestaat er een duidelijk antwoord op mijn vraag gebaseerd op erkende feiten?

3 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Vertaald:
Volgens het Outer Space Treaty van 1967 zal de verkenning en het gebruik van de ruimte worden uitgevoerd in het belang van alle landen: de ruimte is de "provincie van de hele mensheid".

Het Outer Space Treaty betekent daarom dat - ongeacht wiens nationale vlaggen op het maanoppervlak zijn geplant - geen land de maan kan 'bezitten'.

Vanaf 2019 zijn 109 landen gebonden aan het verdrag en nog eens 23 hebben de overeenkomst ondertekend, maar moeten nog officieel worden erkend.

https://www.rmg.co.uk/discover/explore/the-moon/who-owns-the-moon#:~:text=The%20Outer%20Space%20Treaty%20means,yet%20to%20be%20officially%20recognised.

Voor wat betreft strafrecht, dat is heel lastig. Vooralsnog zal je beoordeeld worden naar de wet waar je woont (je nationaliteit) en wellicht de wetten van waar het slachtoffer vandaan komt. Dus nee, je kan niet ongestoord op de maan iemand vermoorden omdat je buiten de aarde bent. Neemt niet weg dat het zeer, zeer lastig juridisch verhaal wordt.
https://theconversation.com/star-laws-what-happens-if-you-commit-a-crime-in-space-122456