Kan de politie gesprekken afluisteren die via WhatsApp bellen gevoerd worden?

ik wordt regelmatig gebeld door mensen die dat via WhatsApp doen. Zo gaat er niets van hun bundel af. Omdat ze thuis met WIFI verbonden zijn.

Zijn deze gesprekken ook door de politie af te luisteren? Want WhatsApp staat volgens mij los van je provider.
.
Ik heb het dus niet over de politie die de QR codes van WhatsApp in handen heeft.

Stel ik ben een crimineel, de politie heeft mijn 06 nummer onder de tap. Maar verder geen beschikking over mijn telefoon, want uiteraard bewaak ik die met mijn leven en heb ik die altijd bij mij.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
17.5K
LeonardN
3 jaar geleden
"Want WhatsApp staat volgens mij los van je provider."
Ja en Nee. Alle data van whatsapp gaat nog steeds allemaal door de servers van je provider. Danwel van je mobiele provider (4g), danwel van je landlijnprovider(kabel/DSL/glas). Echter al die data is versleuteld, en tegenwoordig vaak met zulke sterke encryptie dat dat niet meer zomaar terug te sleutelen is naar het origineel.
LeonardN
3 jaar geleden
Het is niet de vraag wat er hypothetisch zou kunnen gebeuren.
Heb je bronnen dat Facebook dit onderneemt met lokale politie/justitie? Op dit moment vecht Facebook juist tegen dat idee van backdoors voor overheden:
https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2019/09/29/whatsapp-backdoorwill-facebook-be-forced-to-break-message-encryption-as-reported/#1c1b30b81b38
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Facebook vecht (terecht) tegen GENERIEKE backdoors. Dat zijn backdoors die élke installatie van hun app raken en daarmee de deur ook wagenwijd open zetten voor hackers.
Tegen GERICHTE taps bij criminelen hebben ze niet zo'n bezwaar.
LeonardN
3 jaar geleden
Maar wat is dan je antwoord? Kan je er een JA,dat kan of een NEE, dat kan niet van maken? Het gaat er niet om wat mogelijk zou kunnen, het gaat erom wat kan.
Als jij kan bewijzen dat het antwoord op dit moment JA is(Facebook doet gerichte backdoors, zie www.tweakers.nu/justitie-is-in-z'n-nopjes-door-afspraken-met-Facebook) , dan haal ik mijn antwoord weg. "Tegen GERICHTE taps bij criminelen hebben ze niet zo'n bezwaar."
Bron? Dat is nieuw voor mij.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Joh.. ik geef een mógelijkheid aan. En als ik 'm kan bedenken, dan kunnen politie en veiligheidsdiensten dat óók. En Snowden heeft genoeg laten zien dat dat wat kán ook gebeurt.
En nee, dat wordt niet groot geadverteerd op het internet, dus bronnen zijn er niet. Als dat niet voldoende voor jou is, dan zij dat zo.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ik kan me het volgende scenario voorstellen:
Whatsapp krijgt regelmatig updates. Die updates zijn gesigneerd door de maker van Whatsapp. (Tegenwoordig is dat Facebook) Jouw telefoon VERTROUWT Facebook en zal deze gesigneerde updates installeren. Stel nu dat de politie in samenwerking met Facebook GERICHT een aangepaste, keurig gesigneerde 'update' stuurt. Tja... en dan is alles weer mogelijk...

Antwoorden (2)

Zover bekend kan de politie dat niet.

Tegenwoordig worden chats en gesprekken end-to-end versleuteld.
Politie kan wellicht wel zien dat twee mensen (geregeld) met elkaar spreken niet wat ze bespreken.

Overheden (vooral de VS en VK) willen wel dat Facebook/Whatsapp hen toegang geeft, maar zover ik zie zijn die gesprekken nog steeds gaande.
En of dat dan ook voor de Nederlandse of Europese overheden geldt weet ik niet.

https://www.youtube.com/watch?v=DEWuvTtetOI
===

Pas op het moment dat Facebook/Whatsapp toegeeft(onwaarschijnlijk*) of gedwongen(waarschijnlijker*) wordt OF als de end-to-end encryptie te kraken blijkt(onwaarschijnlijk) door de Nederlandse overheid zal de politie wat kunnen.

*https://tweakers.net/nieuws/161006/facebook-weigert-backdoor-voor-overheid-vs-in-te-bouwen-in-zijn-apps.html

De gewenste backdoor zou volgens Facebook 'een cadeau' zijn voor criminelen, hackers en repressieve overheden. Facebook haalt aan dat beveiligingsexperts meermaals hebben bewezen dat als een deel van een systeem met encryptie verzwakt wordt, het hele systeem kwetsbaarder is.
....
Ook in Nederland laaide de discussie over het inbouwen van een achterdeur in apps met encryptie onlangs op, na uitspraken van minister Grapperhaus. Hij pleitte vorige week nog bij de Europese Unie voor een wet die backdoors mogelijk maakt.
Toegevoegd op 12 augustus 2020 08:15: tekst
LeonardN
3 jaar geleden
jc54
3 jaar geleden
@LeonardN; Wel eens het programma "Hunted" gezien en/of gevolgd? Dan zie je wat de politie allemaal uit je telefoon kan halen.
LeonardN
3 jaar geleden
Nee, nooit gezien.
Lijkt me een TV-programma gebaseerd op sensatiezucht, niet iets wat altijd even realistisch is.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@jc54 Ik heb dat ook gezien, maar dan moeten ze eerst die QR code hebben. En dan gaat het steeds om een telefoon die de voortvluchtige al thuis heeft gelaten en dus niet bij zich heeft. Of om de telefoons van vrienden, die allemaal keurig de telefoon ontgrendelen voor de hunters en hun QR laten scannen.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@LeonardN Het is best een leuk programma eigenlijk. Vooral als je interesse hebt in strafrecht. De hunters zijn ervaren onderzoekers met een politie, justitie, particulier onderzoeker en profiler achtergrond. De voortvluchtigen zijn gewone burgers, die 21 dagen uit handen van de hunters moeten blijven. De hunters hebben beschikking over alle middelen waar de politie ook beschikking over heeft. De meeste voortvluchtigen worden echter gepakt doordat zij contact opnemen met bekenden of bekenden van bekenden. De hunters zijn soms best intimiderend waardoor die bekenden het gevoel krijgen dat zij alle informatie die ze hebben moeten geven. Zij beseffen vaak niet wat hun rechten zijn. Of zijn zo geïntimideerd dat ze alles maar verklappen. Waaronder dus die QR codes van WhatsApp.
LeonardN
3 jaar geleden
Dus Jantje is voortvluchtig.
Hunters weten dat Jantje veel met Pietje spreekt.
Hunters gaan naar Pietje
Hunters intimideren Pietje en krijgen zodoende toegang tot zijn telefoon
Jantje appt Pietje "Ik zit in schubbe%^&%^veen"
Bingo Tsja dat is niet echt "uit je telefoon halen" in de zin die ik bedoel of waarnaar jij vraag lijkt me.
Thecis
3 jaar geleden
+
De hele versleuteling bij Whatsapp is vele autoriteiten al jaren een doorn in het oog.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Correct geïnterpreteerd.
Of: Jantje is voortvluchtig en laat zijn mobieltje thuis achter.
De hunters gaan naar mama Jantje, intimideren haar en mama Jantje geeft hunters de telefoon van Jantje en ontgrendeld deze ook omdat zij de pincode weet. Wat ik bedoel is: Jantje heeft zijn telefoon bij zich en de politie intimideert Pietje. Pietje geeft zijn gegevens en dus kan de politie gesprekken van Pietje en Jantje afluisteren. Maar niet de gesprekken tussen Klaasje en Jantje...toch?
LeonardN
3 jaar geleden
Maar niet de gesprekken tussen Klaasje en Jantje...toch? Nee, want Pietje kan ook niet de gesprekken tussen Jantje en Klaasje volgen.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Van mij een +1 (mede ook ter compensatie) Duidelijk en logisch antwoord.
Ik weet niet of het helemaal logisch is om een tv show als voorbeeld te gebruiken die over veel meer data beschikt
Alles wat jij met je telefoon doet kan afgekeken en/of afgeluisterd worden. Bel-geschiedenis, sms-geschiedenis en app-geschiedenis.
jc54
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min Waarom zijn overheden dan constant aan het steggelen met Facebook om een zgn backdoor in Whatsapp en andere app-platformen te krijgen? https://arstechnica.com/information-technology/2019/10/ag-barr-is-pushing-facebook-to-backdoor-whatsapp-and-halt-encryption-plans/
vraagBraak1
3 jaar geleden
@LeonardN Heel hypothetisch gezien zou het zo kunnen zijn om de indruk te wekken dat het veilig is. Terwijl dat het in werkelijkheid niet zo is. Dit om er voor te zorgen dat criminelen vertrouwen op dit medium en de veiligheidsdienst onbeperkt hun gang kunnen gaan. Weet niet of het zo is hoor. Denk alleen dat gesteggel tussen Facebook en overheden allerminst een valide reden is om te geloven dat Whats app volledig veilig is. Wat dus niet betekend dat dit wel zo kan zijn ;).