Hoe wordt er gehandeld als een minderjarige een andere minderjarige sexueel misbruikt?

Als een meisje van 8 bijvoorbeeld sexueel misbruikt wordt door een jongen van 12 of 13. Wat gaat/kan de politie voor je doen en hoe wordt het behandeld in de rechtzaak?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
liveisgreat
3 jaar geleden
hangt er helemaal vanaf wat er precies gebeurd is. In het geval van kwaad opzet kan dit leiden tot jeugdgevangenis.
tinus1969
3 jaar geleden
Zulke jonge daders zullen waarschijnlijk in de jeugdpsychiatrie tetechtkomen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bij zulke jonge dadertjes volgt meestal sepot. De zaken liggen vaak heel anders dan de klachten doen vermoeden.

Het beste antwoord

Als er een klacht is ingediend komt eerst de Raad voor de Kinderbescherming in beeld. Wordt het een zaak voor de kinderrechter dan gebeurt dit achter gesloten deuren
De kinderrechter kan tot de conclusie komen dat de 12jarige jongen een zedendelinquent is met ernstige seksuele problematiek (ESP). Er kan dan plaatsing worden opgelegd in de inrichying DJI-RJJI Den Hey-Acker in Breda. Voor een jongere die nog geen 16jaar was is de periode maximaal één jaar. Lessen in sociale vaardigheden en gestructureerd de school volgen is een belangrijk onderdeel van de detentie.
Een alleensprekende rechter (unex hudex) mag maximaal zes maanden jeugddetentie opleggen. Als de OvJ een hogere detentie eist, moet de zaak behandeld worden door een meervoudige Kamer. Van de drie rechters moet er minstens één kinderrechter zijn.
Zaken zoals gesteld in de vraag worden meestal geseponeerd. Komen meestal na de aangifte of klacht niet verder dan bemoeienis van de Raad voor de Kinderbescherming.
Met het opleggen van maatregelen mag het nooit de bedoeling zijn dat de toekomst van de jeugdigen geruïneerd wordt.
Een alleensprekende rechter (unex hudex) moet natuurlijk zijn: Een alleensprekende rechter (unex judex)
Toegevoegd op 01 augustus 2020 18:11: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is ook uiterst belangrijk, dat het gezin waaruit de 12-jarige jongen komt onder de loep wordt genomen. Meestal is er n.l. meer aan de hand.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
elder161, vaak blijkt het te gaan om een uit de hand gelopen doktertje spelen waarbij plotseling één van de ouders opduikt.