Is een testament nodig bij een geregistreerd partnerschap?

In principe erft mijn partner alles toch? Moet er dan alsnog een testament opgesteld worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een testament kan handig zijn. Een geregistreerd partnerschap moet je vastleggen bij de notaris. Een notaris kan je ook goed het belang uitleggen van een testament. Zo is in mijn testament bijvoorbeeld een stukje vastgelegd over kruisbelang. Stel dat mijn partner na een ongeluk 1 minuut later sterft dat ik, dan zou mijn partner alles van mij erven. En dus zouden al onze bezittingen naar zijn familie na zijn dood. Mijn familie krijgt dan helemaal niks. Zo is het wettelijk vastgesteld. In mijn testament is het nu zo geregeld dat beide families recht hebben op de erfenis. Het is een lastig verhaal en moeilijk uit te leggen. Maar ik weet zeker dat de notaris die jullie partnerschap registreerd dit goed kan uitleggen.

Dat hangt ervan af wat je wilt. Zonder testament geldt het onderstaande, net als bij een huwelijk. "Erfenis bij huwelijk voor 1 januari 2018 Bent u een huwelijk of geregistreerd partnerschap aangegaan voor 1 januari 2018? Dan valt een erfenis of een schenking automatisch in de gemeenschap van goederen. Door de wettelijke verdeling krijgt de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner alle goederen van de nalatenschap. Pas als hij of zij overlijdt, erven de kinderen. Soms zijn dit kinderen uit een eerder huwelijk. Hierdoor kunnen goederen via de stiefouder bij de stieffamilie terechtkomen. Wil een erflater of schenker niet dat de erfenis of schenking naar beide echtgenoten of partners gaat? Dan kan hij dit in een testament of akte laten vastleggen. Dit heet een uitsluitingsclausule. Erfenis bij huwelijk vanaf 1 januari 2018 Bent u een huwelijk of geregistreerd partnerschap aangegaan op of na 1 januari 2018? Dan valt een erfenis of een schenking niet in de gemeenschap van goederen. Wilt u dat een erfenis of schenking wel in de gemeenschap van goederen valt? Dan kunt u met uw partner huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden vastleggen. Heeft de erflater of schenker in een testament of akte een uitsluitingsclausule opgenomen? Dan kunt u de wil van de erflater of schenker niet negeren. De wil van de erflater of schenker gaat voor. Wil de erflater of schenker dat de erfenis of schenking naar beide echtgenoten of partners gaat? Dan kan hij dit in een testament of akte laten vastleggen. Dit heet een insluitingsclausule."

Nee dat is niet nodig. Door een geregistreerd partnerschap aan te gaan val je automatisch in het versterfrecht, net zoals iemand die getrouwd is. Het is zelfs een van de redenen waarom mensen die in een (langdurige) romantische relatie hiervoor kiezen. Het zorgt er direct voor dat je niet voor een onaangename verassing komt te staan als een van beide overlijdt en blijkt dat de erfenis naar bijvoorbeeld de ouders van de overledene gaat. https://verklaringvanerfrechtservice.nl/verklaring-van-erfrecht/wie-is-erfgenaam/ " Hieronder wordt het versterfrecht nader toegelicht dus het overlijden zonder testament. Gehuwd / geregistreerd partnerschap zonder kinderen Wanneer u ten tijde van uw overlijden gehuwd bent of een geregistreerd partner heeft zonder dat er kinderen zijn, dan is uw echtgeno(o)t(e) of uw geregistreerd partner uw enige erfgenaam. Gehuwd / geregistreerd partnerschap met kinderen In de wet is vastgelegd dat de langstlevende echtgenoot of geregistreerd partner goed verzorgd achterblijft. Deze regeling wordt de wettelijke verdeling genoemd. Bij een wettelijke verdeling gaat de volledige nalatenschap naar de langstlevende echtgenoot/geregistreerd partner. Dit betekent niet dat de kinderen onterft zijn. De kinderen krijgen namelijk een vordering in geld die pas opeisbaar is bij het overlijden van de langstlevende. De langstlevende echtgenoot/geregistreerd partner is door de wettelijke verdeling in stand te laten automatisch enig eigenaar van alle bezittingen en schulden van de erfenis /nalatenschap geworden. " === Dit antwoord gaat enkel over dat wat geregeld is via versterfrecht. Mocht je specifiekere eisen hebben dan dat zal je toch een testament op moeten laten maken. Bijvoorbeeld als je juist wil dat je partner niets erft. ==== In principe erft mijn partner alles toch? Ja, zolang je geen kinderen hebt. Moet er dan alsnog een testament opgesteld worden? Nee, dat is niet nodig als je enige wens is dat je partner alles erft.

Toegevoegd op 26 juli 2020 08:19: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100