Zal een jongen van achttien die een tom-tom heeft gestolen, daar altijd nog aan herinnerd worden?

Mijn broertje vertelde dat een jongen van net achttien een tom-tom uit een auto had gestolen (de auto was nog open...). Ik vroeg mij af of zo'n jongen zijn hele leven nog last zal hebben van deze domme actie en daarmee bedoel ik dat hij bijvoorbeeld geen goede baan meer zal krijgen. Hij heeft natuurlijk wel een strafblad nu.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen hebben meer last van een slecht geweten dan anderen.
Geen mens is gelijk.
Een appeltje gestolen op 6 jarige leeftijd voor de een geeft meer berouw dan een kluiskraak op 25 jarige leeftijd voor de ander.

Het beste antwoord

Voor overtredingen geldt een termijn van 5 jaar. Voor misdrijven geldt een termijn variërende van 20 tot 30 jaar.
Het stelen van een tom tom is een misdrijf.

Je geeft aan dat de auto niet afgesloten was, dit maakt niet veel verschil. Alleen dat hij in dit geval strafbaar is gesteld voor art. 310 SR en als de auto wel afgesloten was en als hij de auto open had gebroken hij strafbaar was voor art. 311 (lid 5). Dit verschil zit hem dus in de braak(het openbreken)

Om dit een domme actie te noemen vind ik makkelijk. Als de beste man niet gepakt had geweest had hij waarschijnlijk vrolijk hier mee verder gegaan. (For every rat you see, there are 50 you don't see.)

Kortom dit geintje kan em de komende 20-30 jaar achtervolgen bij sollicitaties en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee slechts 5 jaar! Tenzij de TomTom meer dan 4500 euro waard was, dan 10 jaar.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is hij veroordeeld dan? Hij zal erdoor nooit een baan kunnen krijgen waar financiële verantwoordelijkheid belangrijk is. Een VOG (verklaring omtrent gedrag) zal niet worden afgegeven in zo'n situatie... Voor andere banen zal hij er waarschijnlijk nooit meer iets van merken.