Als je voor je bedrijf een logo heb laten onwerpen door iemand die zelf geen bedrijf heeft mag je deze als nog gebruiken?

Iemand heeft voor mijn beginnend bedrijf (is nog niet van start) een logo ontworpen en later ook huisstijl. Nu is het zo dat ze bepaalde afspraken niet nakomt en heel slecht reageert waardoor ik iemand anders het logo en huisstijl heb laten overtrekken en als nog van het logo gebruik maak.

Mag dit eigenlijk wel?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb dus niet betaald voor dit ontworpen logo. Er is ook geen contract of iets dergelijks ondertekend

Toegevoegd na 56 minuten:
ze komt afspraken niet na, het ging via een ontwerp wedstrijd, voor het logo, huisstijl en bedrijfsnaam. Nu wil die gene meer geld hebben voor het huisstijl achteraf en zij hebben niet de bedrijfsnaam verzonnen. Nu reageert ze ook bijna nooit meer op mijn mails en wil ik wel het logo gebruiken/doe ik deels al.
Kan ik niet zelf naar copyright bedrijf gaan? Wie hem het eerst claimt heeft ook de rechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (5)

Natuurlijk mag dat. Het is voor jou gemaakt en daar mag jij mee doen wat je wilt. Aanpassingen mogen dan ook altijd gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag alleen als je wel voor het ontwerp hebt betaald. Een conceptvoorstel niet accepteren/betalen, en vervolgens wel in gebruik nemen kan natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee maar ze komt afspraken niet na, het ging via een ontwerp wedstrijd, voor het logo, huisstijl en bedrijfsnaam. Nu wil die gene meer geld hebben voor het huisstijl achteraf en zij hebben niet de bedrijfsnaam verzonnen. Nu reageert ze ook bijna nooit meer op mijn mails en wil ik wel het logo gebruiken/doe ik deels al
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat het allemaal vervelend is, maar het geeft je niet het recht het logo onbetaald in gebruik te nemen. Als het logo-ontwerp het resultaat is van een wedstrijd, dan is het ook niet zo moeilijk te achterhalen wie de oorspronkelijke designer is geweest.
Probeer er alsnog uit te komen met de designer of start een nieuwe ontwerpwedstrijd op ontwerpenvoorgeld of 99designs.
Officieel zal het misschien moeilijk te bewijzen zijn dat diegene het logo daadwerkelijk heeft ontworpen, maar het blijft natuurlijk zijn/haar intellectueel eigendom. Wanneer jouw bedrijf straks succesvol wordt krijg je gegarandeerd problemen met diegene, zeker als die er nu al moeilijk over doet. Of ervoor betaald is heeft er in dit geval niets mee te maken. Zie dat je eerst de problemen hebt opgelost en met diegene in het reine komt over het copyright anders krijg je straks misschien wel met rechtszaken en zo te maken en daar zit je als beginnend ondernemer helemaal niet op te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me niet zo heel moeilijk te bewijzen zijn dat de ontwerper de auteursrechten heeft. Ik neem aan dat er toch ooit eens een opdracht gegeven is om een logo te ontwerpen. Verder klopt het dat het auteursrecht automatisch bij de maker ligt.
Lastige situatie, vooral omdat er vooraf kennelijk niets is vastgelegd. Het wordt ook lastig om een beroep te doen op wanprestatie, omdat schriftelijke afspraken ontbreken. Dan wordt het jouw woord tegenover het hare. Ik zou dat risico niet willen nemen als ik in jouw schoenen stond...

De situatie is dat jullie mondelinge afspraken hadden gemaakt die de ontwerpster niet is nagekomen. Maar kun je dat juridisch hardmaken? Waarschijnlijk niet. Blijkbaar heb je haar na een competitie gekozen, maar verzuimd daar schriftelijke afspraken aan te verbinden. Het feit dat ze geen ondernemer is doet niets af aan het auteursrecht: dat berust bij haar.

Je kunt twee dingen doen:
1. Met de ontwerpster om de tafel gaan zitten, haar lief aankijken en een vaste prijs afspreken voor algehele afkoop van de copyrights, zodanig dat je het logo vrij kunt gebruiken en desgewenst het ontwerp kunt aanpassen.
2. Een andere ontwerper inschakelen. Dat zou (als 1 niet lukt) zeker mijn keuze zijn. Jammer van de kosten die je hebt gemaakt, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Realiseer je wel dat je, in plaats van een (vaak duur) beeldmerk/vignet, ook prima uit de voeten kunt met een naamlogo! Je ziet steeds meer bedrijven die dat doen. Je kunt ook online een ontwerpwedstrijd uitschrijven waarbij het copyright standaard wél is afgekocht, bijvoorbeeld hier:
http://www.ontwerpen-voor-geld.nl/hoe-werkt-het/

Toegevoegd na 5 minuten:
Hieronder enkele voorbeelden van naamlogo's.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Het logo en de huisstijl mogen door u niet gebruikt worden als er geen overeenkomst is, er rust de gewone auteursrechten op.

Waar het punt van discussie zal komen te liggen is de ontwerpwedstrijd en de daar aan verbonden spelregels.

Als er in de regels is opgenomen dat de ontwerpen eigendom worden van het bedrijf en de winnende ontwerper de gehele huisstijl mag ontwerpen hebt u een probleem en zal u de prijs moeten betalen die de ontwerpster vraagt, het logo mag u dan wel vrij gebruiken.

En neen u kunt niet zomaar naar iets of iemand stappen en zeggen dit heb ik ontworpen, zeker niet als de ontwerpster daarna nog met het gegeven dat u hier hebt gepubliceerd naar een rechter stapt voor een fikse schadevergoeding.