Is een onterecht gebruik van de term 'cum laude' verboden?

Verboden in de zin van disciplinair of anderszins wettelijk. En maakt het daarbij nog verschil uit op welke wijze dat gebeurt? Bijvoorbeeld in een sollicitatiebrief, presentatie op de website van een kantoor etc.

erotisi
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, het is niet verboden.
Wettelijk gezien is liegen niet verboden TENZIJ het over bepaalde zaken gaat (je mag niet liegen in een belastingaangifte, je mag niet liegen onder ede, etc).

Een bedrijf kan eventueel disciplinaire maatregelen nemen. Maar dat zou in de arbeidsvoorwaarden vermeld moeten worden.

Daarbij is er nog een punt. Een opleiding kan een andere definitie van Cum Laude hanteren. Het is alleen maar voorgeschreven voor middelbare scholieren wat het gemiddelde moet zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cum_laude
Bij mij vervolgopleiding moest en je voor de theoretische vakken gemiddeld een 8.5 hebben met het laagste cijfer niet lager dan een 8.0. Summa cum laude werd gegeven aan een 9.5 en niet lager dan een 9.0.
3 jaar geleden
MarBet
3 jaar geleden
Is het niet een vorm van oplichting? Stel dat ik een adviesbureau begin en op mijn website vermeld dat ik cum laude ben afgestudeerd, dan licht ik toch in zekere zin mijn potentiële klanten op?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@MarBet, ik ben het volkomen met jou eens hoor. Maar..... dan wordt er continu gelogen en opgelicht. Heel LinkedIn staat vol ‘leugens’: opleidingen (die niet afgesloten zijn met een diploma), functies (naam wordt gelabeld aan functies), ervaring (iedereen heeft de prachtigste cv), O ja....iedereen studeert, maar welk niveau....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ @Marbet, Daarom moet je als diploma's of getuigschriften van belang zijn altijd inzage in de originele papieren verlangen. Op LinkedIn en het nudistenstrand is iedereen directeur.