Een oplichter heeft op onze naam een dure telefoon gekocht. Mag Tele2 dat bedrag aan ons in rekening brengen?

On zoon heeft via marktplaats zijn id bewijs afgegeven en 1 cent betaald. Nu is er via tele2 een duur telefoonabonnement afgesloten en een dure iphone gekocht door de oplichter. Politie is ingeschakeld, maar omdat deze zaak te klein is, willen ze het niet verder behandelen. Tele2 wil het telefoonabonnement kwijtschelden maar de aankoop van de Iphone van 800 euro moet betaald worden. Voor de duidelijkheid, de Iphone is niet bij onze zoon geleverd. Tele2 dreigt met incassokosten als hij die 800 euro niet betaald. Wat nu te doen? Mijn vrouw wil die 800 euro ( van haar bijstand) betalen, maar ik sta er helemaal niet achter. Onze zoon van 18 heeft geen inkomen en kan die 800 euro plus inmiddels incassokosten ook niet betalen. Heeft Tele2 gelijk dat zij die aankoopkosten van die dure Iphone willen ontvangen, met daarboven op de incassokosten, die dagelijks nu stijgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Dat zal betalen worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bij het Juridisch Loket kan je beter informeren.
https://www.juridischloket.nl/
Ouders zijn financieel verantwoordelijk maar is dat in dit geval ook zo?
Is oplichting te bewijzen?
Ik zou zeker niet blind betalen. Tele2 kan wel even wachten, eerst informeren.
ronron1212
3 jaar geleden
Als dan betalen ze steeds meer de incasso kosten stijgen en stijgen en dan straks ook nog even een deurwaarder nog duurder @jodokus52
Pieterke
3 jaar geleden
Het zou toch zo langzamerhand wel bekend moeten zijn dat je dit soort acties nooit moet doen.
Doe wat jodokus52 zegt en informeer bij het juridisch loket en laat je niet intimideren door Tele2, die kunnen inderdaad wel even wachten.
tinus1969
3 jaar geleden
Heb je bewijs dat jij deze telefoon niet hebt besteld?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@bertds3, Tele2 moet toch na kunnen gaan op welk adres er een iphone geleverd is ter waarde van € 800,--. Er worden niet iedere dag phone's van € 800,-- verkocht.
Tele2 weet welk 06nummer gekoppeld is aan de iphone.
Gedane zaken nemen geen keer, maar kijk eens onder punt 3.
https://www.marktplaats.nl/i/help/veilig-en-succesvol/
Deel nooit een kopie van je ID/bankpas of rijbewijs. Ook niet als de (ver)koper daar om vraagt.
In het geval dat de transactie toch is misgegaan en je bent opgelicht, raadt Marktplaats aan te allen tijde hiervan aangifte te doen bij de politie. Een deel van de aangifte komt ook bij Marktplaats terecht, zodat zij preventieve maatregelen kunnen nemen.
Via de website kun je aangifte doen. Dat de zaak te klein is om behandeld te worden is onzin. Dat de politie niet gelijk in de startblokken staat is bekend, maar de aangifte moeten zij behandelen, minstens registreren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een incasso bureau is een incassobureau en wil je doen betalen... wat je kunt doen is de invordering betwisten. Het staat op naam van jou zoon en die heeft geen inkomen... dus...??..
Hoe gaan zij dit kunnen verhalen?... Nuchter blijven in zulke zaken. Verder is er oplichting in het spel, zie... probeer dit steeds als argument aan te halen en te bewijzen. Heeft jou zoon ooit een handtekening gezet? Op welke wijze is deze overeenkomst afgesloten??? sluit deze wijze van overeenkomst oplichtingspraktijken uit? I er een fout in HUN systeem?? Kunnen zij bewijzen dat jou zoon werkelijk deze overeenkomst heeft afgesloten???
En wat met een geldige handtekening??? Probeer steeds de bal terug te kaatsen en trap zeker niet in hun psychologische oorlogvoering. Leg zeker in het begin niet al jou kaarten op tafel en rek het spel...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En verder... door de oplichter is er waarschijnlijk een adres opgegeven voor leveringbtelefoon, of is deze telefoon persoonlijk afgehaald door de oplichters??? Hoe heeft TELE 2 dit geverifieerd dat het wl om het juiste adres of persoon gaat? Er zijn zeker fouten gebeurd van hun zijde... vermeld steeds dat het HUN fout is en beter moeten controleren dat het om de juiste persoon gaat...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nota Bene... zijn de incassokosten normaal niet voor TELE 2? Zij doen een beroep op incasso, niet jij... via internet kun je je ook goed informeren...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bij de aflevering van de iPhone moet de ontvanger zich met een geldig legitimatiebewijs legitimeren. De afzender kan dus nagaan aan wie de iPhone geleverd is.
Ik lees in de vraag: Tele2 DREIGT met incassokosten. Tele2 dreigt zo veel en zo vaak. Eerst maar eens afwachten en laat je niet gek maken.
SentWierda
3 jaar geleden
@bertds3. De reacties van JoanDArc en Amadea zouden het antwoord kunnen zijn waarnaar je op zoek bent.
Want als je bij Google intikt: tele2 incassobureau - dan kun je een tijdje vooruit met lezen van ervaringsverhalen over Tele2 en het dreigen met een incassobureau.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn zoon is inmiddels 19 jaar en dit is een goede leerschool geweest. Hij is student en heeft geen/nauwelijks inkomen.
De oplichter heeft een eigen emailadres en huisadres. Zoon is er achter gekomen toen plotseling 45 euro van zijn rekening werd afgeschreven door Tele2. Wij zullen het juridisch loket inschakelen. Oplichting is bewezen en door Tele2 ook aangegeven. Zij willen uit coulance, jawel, de abonnementskosten niet vorderen, maar wel de Iphone. Het lijkt mij ook duidelijk dat Tele2 het verzendadres heeft. Zoon heeft geen dus geen handtekening gezet onder een contract.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Succes @Bertds3
Harde leerschool is goed, hopelijk de afloop ook.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zorg ervoor dat Tele2 geen geld meer van jou zoon zijn rekening kan afschrijven, normaal kun je dit blokkeren...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kan de rollen omdraaien... eis die 45€ terug ...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Lijkt mij een goed idee @Amadeus. Vaak is de aanval de beste verdediging.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een brief naar Tele2 verstuurd met bezwaren. Ook Bos incasso gebeld dat we het er niet mee eens zijn. Word vervolgd.

Antwoorden (1)

Zoals de vraag gesteld wordt en de situaties beschreven wordt mag Tele2 niet zomaar om het even welk bedrag dan ook, in rekening brengen voor zgn geleverde goederen. Iedereen kan wel verklaren dat men een iphone heeft verkocht.
Tele2 moet bewijzen dat er een iPhone is afgeleverd aan uw adres waarbij u zich hebt gelegitimeerd door middel van een geldig legitimatiebewijs en tevens voor ontvangst hebt getekend.
Zolang de leverancier niet kan bewijzen dat er geleverd is, is het innen van incassokosten helemaal niet aan de orde.