Mogen sportclubs eisen dat je 4 maanden voor het nieuwe seizoen opzegt?

De hockeyvereniging van mijn zoon heeft staan dat het lidmaatschap voor junior leden vóór 1 mei moet worden opgezegd. Doe je dat niet ben je voor het gehele jaar contributie verschuldigd.
Als ik wat verschillende verenigingen bekijk zijn ze hier niet uniek, in tegendeel ik zie het overal staan.
Ik vraag me nu af of ze dit kunnen handhaven als je later opzegt.

Ik kan wel vinden dat verenigingen buiten te wet van Dam vallen, en dat ze zelf mogen bepalen dat je voor een jaar extra moet betalen als je niet binnen een redelijke termijn opzegt. Daar wordt genoemd 1-2 maanden. Voor 1 mei opzeggen betekent echter een opzegtermijn van 4 maanden. Mogen ze echt een dergelijk lange opzegtermijn hanteren?

Dit even los van het feit dat ik ook wel begrijp dat ze tijd nodig hebben om iedereen in te delen voor het nieuwe seizoen begint. Maar deze termijn lijkt me wel heel erg lang en valt dat wettelijk gezien onder redelijke termijn?
https://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
crispy
3 jaar geleden
Voor zover mij bekend is de 'Wet van Dam' sinds 2011 geldend, en dan zou elk abonnement of lidmaatschap met een maand opzegbaar moeten zijn, de stilzwijgende verlenging is dan niet meer geldig.
Maar ik ben geen specialist op dit gebied, en ik weet dat er wel specialisten zijn op juridisch gebied die op deze website actief zijn, ik wacht hun reactie af.
Castle
3 jaar geleden
Opzegging lidmaatschap van vereniging
De Wet van Dam is niet van toepassing op de opzegging van het lidmaatschap van een vereniging. Een consument die, bijvoorbeeld, zijn abonnement bij de sportschool wil opzeggen, moet dan ook weten of zijn abonnement feitelijk niet een lidmaatschap is. Is er geen sprake van een lidmaatschap, dan is de Wet van Dam van toepassing en kan het abonnement na afloop van de eerste vaste periode worden opgezegd met een maximale opzegtermijn van een maand.
Voorbeelden van verenigingen zijn ANWB, FNV en de Consumentenbond. Is er sprake van een lidmaatschap, dan zijn de regels van het verenigingsrecht van toepassing. Deze regels zijn vooral te vinden in het Burgerlijk Wetboek en de statuten van de vereniging. Wie wil opzeggen, doet er goed aan de statuten te raadplegen.
Castle
3 jaar geleden
Toen de Wet van Dam werd geïntroduceerd, werd aan het wetsartikel over beëindiging van het lidmaatschap lid 6 toegevoegd:
"De vereniging draagt er zorg voor dat leden de voor opzegging van het lidmaatschap noodzakelijke informatie eenvoudig kunnen raadplegen. De informatie wordt in ieder geval opvallend vermeld op de hoofdpagina van de website en op bladzijde 1, 2 of 3 van het ledenblad, indien een vereniging gebruik maakt van deze communicatiemiddelen." https://www.justitia.nl/opzegging-abonnementen-lidmaatschappen

Antwoorden (1)

De KNHB (Hockeybond) eist dat voor 1 juni door de clubs wordt doorgegeven welke teams er aan het volgende seizoen deelnemen. De hockeyclub zelf heeft ook tijd nodig om de administratie te verwerken en rekent hiervoor blijkbaar 1 maand tijd.

Het nieuwe seizoen begint niet 4 maanden na 1 mei (begin september), maar al eind juli/begin augustus als de trainingen weer beginnen. Dat is meestal een maand eerder dan de eerste competitiewedstrijd.

Einde van dit seizoen is nog ongeveer een maand eerder, omdat er ook een paar weken vakantie tussen zit waarin niet wordt getraind. In feite heb je dus een opzegtermijn van ongeveer 2 maanden voor het eind van dit seizoen, en 3 tot het begin van volgend seizoen.
Inekez1