Wie is verantwoordelijk voor het gedrag van passagiers achterin de auto?

Vijf mensen rijden in een auto. A bestuurt, B (de eigenaar van de auto) zit naast hem voorin. C, D en E zitten achterin.
Later die dag komt de politie aan de deur bij B. Er was een melding dat er iets uit het raampje van de auto was gegooid. B heeft niets gemerkt. De raampjes achterin waren een paar keer open omdat C, D en E rookten.
Politie blijft vragen om uitleg bij B - zijnde de eigenaar.

Het gaf bij ons de vraag wie er aansprakelijk zou zijn als er echt iets vervelends uit het raampje was gegooid. De meerderjarige passagiers achterin, of de bestuurder, of de eigenaar? Wij komen er niet uit.

Echt gebeurd trouwens, onlangs.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een heel interessante vraag en kan er niet veel over vinden.
Ik ga dit met mijn politiezoon bespreken.

Antwoorden (4)

B,

De eigenaar is zelf verantwoordelijk over de auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als de mensen achterin zo eerlijk zijn betalen zij de boette voor b
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag ging over de inzittenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag ging over wie er verantwoordelijk is. Huppeltje geeft antwoord..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog de eigenaar noch de inzittende zijn verantwoordelijk in de wegenverkeerswet, de bestuurder is verantwoordelijk voor de lading, dus ook voor dat propje papier dat naar buiten wordt gegooid. In de milieuwetgeving zijn de passagiers aansprakelijk daar zij het propje naar buiten gooien.
Ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar gedrag.
In een auto is de bestuurder ook verantwoordelijk voor het gedrag van zijn pasagiers. (niet de eigenaar zoals hierboven staat)
bijv. Als de bijrijder zijn gordel niet omheeft krijgt hij een bekeuring maar de chauffeur ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bestuurder KAN geen bekeuring krijgen als een passagier geen gordel draagt, tenzij deze jonger is dan 12 jaar. Wel kan de bestuurder aangerekend worden als er bijvoorbeeld meer mensen in de auto zitten dan dat er zitplaatsen zijn.
Alle volwassenen in de auto zijn voor hun eigen gedrag verantwoordelijk. Minderjarigen vallen onder de verantwoording van de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie is de eigenaar / kentekenhouder van het voertuig aansprakelijk als het voertuig niet staande is gehouden en het feit bewezen kan worden.

Als de eigenaar de feitelijke bestuurder bekend kan maken de bestuurder.

De bestuurder blijft verantwoordelijk voor de lading in het voertuig, bestuurder had voorzorgsmaatregelen moeten treffen dat er niets van of uit het voertuig kan vallen.

Als het bewezen kan worden dat een passagier iets uit de auto gooit kan deze aangesproken worden op de milieuwetgeving, echter de bestuurder wordt ook dan aangesproken op de wegenverkeerswet.