Mag een school/vereniging een kind uitsluiten voor wateractiviteiten op basis van geen zwemdiploma?

In Nederland zijn er geen officieel erkende zwemdiploma's en mag in principe iedereen een zelfbedacht zwemdiploma uitreiken. Toch worden er op veel plaatsen gevraagd om een zwemdiploma en kan uitsluiting bij het ontbreken ervan het gevolg zijn. Op dat moment wordt een kind dus iets onzecht op basis van het ontbreken van onofficieel document in plaats van daadwerkelijke vaardigheden, is dat juridisch wel mogelijk?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Je hebt wel het nationale zwemdiploma: https://www.allesoverzwemles.nl/nationale-zwemdiplomas/
nounka
3 jaar geleden
Dat was vroeger bij ons op school ook hoor. Je moest een diploma van minstens 200 m hebben om als sportdag de keuze van zwempark te mogen meedoen. Er waren wel verschillende andere activiteiten.
Dat doen ze wel voor de veiligheid. Als je niet kan zwemmen, dan is het te gevaarlijk voor je om mee in het zwembad te springen.
ronron1212
3 jaar geleden
Iedereen kan wel zeggen mijn kind kan zwemmen. Als het verdrinkt omdat het niet goed kan zwemmen wie zijn schuld is het dan?
MarBet
3 jaar geleden
Zie de link van Ritsuka, jouw aanname klopt niet, want er zijn wel officieel erkende diploma's, waar controle op kwaliteit plaatsvindt. Een school of vereniging zou dus ook iedereen kunnen uitsluiten die een diploma heeft dat niet erkend is en daardoor mogelijk niet aan de kwaliteitseisen voldoet.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik heb een tijdje leiding gegeven op Scouting. Geen zwemdiploma, niet zwemmen. Geen uitzondering. Lullig voor het kind, maar ik ga er niet voor opdraaien als een kind verzuipt omdat pap en mam geen zwemles wilde/konden betalen. In een groep zitten vaak +20 kinderen die moet je allemaal in de gaten houden. En niet extra aandacht op 1.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
sowieso zou je in Nederland je kind op zwemles moeten doen. Een kind kan al verdrinken in een modderplas. En in ons land is zoveel water. Het is gewoon onverantwoord om dat niet te doen.

Antwoorden (1)

In Nederland is het momenteel niet verplicht een zwemdiploma te hebben. Ook in zwembaden is dat niet verplicht. Doorgaans geldt echter wel de regel dat kinderen slechts onder begeleiding van een 'geoefende zwemmer' van 18 jaar of ouder het bad mogen bezoeken.

Sinds de afschaffing van het verplichte schoolzwemmen ligt de verantwoordelijkheid voor het behalen van een zwemdiploma van een kind in de eerste plaats bij de ouders. Leraren zijn over het algemeen niet opgeleid tot zweminstructeur, maar zijn tijdens een waterevenement van een school wel verantwoordelijk voor het toezicht op de kinderen.

Het is de afgelopen tijd in Nederland twee keer gebeurd dat een asielzoekerskind dat niet kon zwemmen tijdens een schoolbezoek aan het zwembad verdronk. In de rechtszaken die daarop volgden werden niet de school en het zwembad strafrechtelijk vervolgd, maar wel de instructeurs en de begeleidende onderwijzers.

Om te voorkomen dat iets dergelijks nogmaals zal kunnen gebeuren kan ik mij goed voorstellen dat scholen in hun protocollen opnemen dat alleen kinderen die hebben leren zwemmen mogen deelnemen aan wateractiviteiten. De beste manier om aan te tonen dat iemand heeft leren zwemmen is het laten zien van (een kopie van) het behaalde zwemdiploma.

Dus kijk in de regels van de school wat het betreffende kind op zit of daar zo'n voorwaarde in op is genomen. Het antwoord op de hoofdvraag is dan ja.

Bedenk goed dat het naleven van veiligheidsvoorschriften beter is om je bewust te worden van een gevaarlijke situatie. Zo is het in dit voorjaar ook met de coronaregels. Jij bent het er misschien niet mee eens, maar het is toch echt beter voor je gezondheid om je er aan te houden!
. . .
school wat het = school waar het
Toegevoegd op 10 juni 2020 18:50: tekst
Amadea