Wat zijn de eisen aan autostoelen (geen kinderzitjes, maar gewone stoelen)?

Kun je bijvoorbeeld in plaats van voorstoelen een voorbank erinzetten? Of gewoon kussens op de grond leggen? Waar kan ik daar de regelgeving over vinden? Want ik kan alleen regelgeving vinden over kinderzitjes. Ik vraag het me af over een gewone personenauto. Neem aan dat die net nieuw is(, want ik weet niet of oude auto's andere regels hebben).

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
In een auto mogen geen mensen op kussen zitten maar moeten op stoel en elke zitplaats moet een veiligheidsriem hebben.

Antwoorden (1)

De meeste van onze huidige eisen op het gebied van motorvoertuigen worden vastgesteld in Brussel, in EU-verband, in de vorm van richtlijnen en verordeningen. Deze EU-richtlijnen en verordeningen hebben een verplichtend karakter voor alle lidstaten.

Stoelen, stoelverankeringen en verstelsystemen van stoelen
Het voertuig moet ten minste aan één van de volgende regelgevingen voldoen:
— FMVSS nr. 207 („Seating systems”).
https://www.law.cornell.edu/cfr/text/49/571.207
— Richtlijn 74/408/EEG:
2.1 . De stoelen en zitbanken moeten stevig aan het voertuig zijn bevestigd .
2.2 . Verschuifbare stoelen en zitbanken moeten in elke voorziene stand automatisch zijn vergrendeld .
2.3 . Verstelbare rugleuningen moeten in elke voorziene stand kunnen worden vergrendeld .
2.4 . Scharnierbare stoelen en zitbanken alsmede scharnierbare rugleuningen van stoelen en zitbanken moeten in de normale stand automatisch zijn vergrendeld .
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A31974L0408

Autogordels
Autogordels moeten zo zijn samengesteld, dat een goede werking verzekerd is en blijft; zij mogen ten aanzien van de constructie of de uitvoering geen gebreken vertonen. Aan deze eisen wordt in elk geval geacht te zijn voldaan, indien de autogordels beantwoorden aan de hierna genoemde normen, uitgegeven door het Nederlands Normalisatie-Instituut.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002713/1970-07-05
SimonV
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
+Dit is een veel betere (relevantere) bron dan de eerdere.
SimonV
3 jaar geleden
De vorige bron klopte wel:
https://www.law.cornell.edu/cfr/text/49/571.207
Daar refereer ik nu weer naar...