Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen mensen die onder bewind staan een eigen bedrijf beginnen?

Ik wil al een tijdje een eigen bedrijf beginnen, alleen mijn moeder beheerd het geld voor mij en ik heb navraag gedaan bij de rechtbank om een eigen bedrijf te beginnen alleen de rechtbank geeft geen toestemming, alleen als ik zonder toestemming van de rechter toch een eigen bedrijf wilt beginnen welke gevolgen zijn er en kan de rechtbank mijn bedrijf faillissement aanvragen of kan dit alleen als je de rekeningen niet betaald.
Ik las op internet dat er mogelijkheden zijn om een eigen bedrijf te beginnen alleen je mag geen geld lenen, klopt dit ?
Mijn droom was altijd al geweest om een eigen bedrijf te hebben alleen ik ben heel erg onzeker van me zelf en ik wil niet in de problemen komen, weten jullie toevallig welke regels er gelden ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
5 jaar geleden
Als de rechter geen toestemming staat ben je handels onbekwaam en mag je dat dus niet.
popeye
5 jaar geleden
@ronron1212 iedereen kan toch zo een kvk nummer regelen, enkel door te betalen via ideal? dan ben je officieel een ondernemer. onder bewind staan vrijwillig of onder curatele is nogal een verschil. zit je in de schuld sanering of enkel vrijwillig onder bewind, dat zijn nogal verschillen.
Inekez1
5 jaar geleden
"iedereen kan toch zo een kvk nummer regelen, enkel door te betalen via ideal?"
Nee, zo werkt dat niet! Om je bij de KVK in te schrijven moet je formulieren invullen en vervolgens een afspraak op een kvk kantoor. Pas als alles akkoord is, krijg je een kvk nummer en moet je betalen. https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/bedrijf-starten-wat-moet-je-regelen/ Het maakt inderdaad wel verschil op wat voor manier (en om welke reden) je onder bewind staat. Maar als een rechter zich met jouw bewind bemoeit en geen toestemming geeft om een eigen bedrijf te beginnen, dan zal de KVK je vrij snel de deur wijzen denk ik. Los daarvan, ondernemen betekent altijd risico's nemen en zonder een flinke dosis zelfvertrouwen en lef komen de meeste ondernemers niet ver. Als je van jezelf al erg onzeker bent, kun je beter een baan met een beetje structuur kiezen.
ronron1212
5 jaar geleden
@popeye er is een rechter aan te pas gekomen en die heeft nee gezegd.
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom sta je onder beheer als ik vragen mag? Wat voor bedrijf zou je willen starten? Zou deze activiteit ook kunnen onder financieel toezicht van je moeder?
Mbt faillissement; zover komt het niet. Alle cintracten die je afsluit,facturen, etc zijn ongeldig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@tinus1969, je schrijft mbt faillissement komt het niet, alle facturen zijn ongeldig.
Pas op dat je niet meegaat in de wens een strafbaar feit te plegen. Een rechter heeft neen uitgesproken Neen is neen zolang er geen ja komt van rechtswege.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://youtu.be/03vFa7tDkCI

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Afhankelijk van waarom jouw moeder het geld beheerd, kun je zelf een KVK aanvragen. Zodra je een KVK hebt kun je beginnen met jouw bedrijf. Zoals een Webshop o.d.

Indien je een financiering wil, gaat dat moeilijker worden.

Wel kan jouw vader of moeder via de rechtbank jou tegenhouden een bedrijf te beginnen. Bijvoorbeeld als gebleken is dat je wilsonbekwaam bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing