Hoe hard mag ventilator van AH bij voordeur geluid maken bij bovenwoning met houten vloer?

Ik woon in een jaren 30 woning boven AH. Ik hoor de hele dag een monotone brommende toon van de ventilator bij de voordeur. Hoe hard mag het geluid in mijn woning zijn? En hoe meet ik dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
crispy
4 jaar geleden
Dat is niet zo eenduidig vastgelegd. Lees de informatie op wiki eens, dat geeft wat inzicht in de materie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidshinder

Antwoorden (1)

Er is heel veel geregeld in de Wet Geluidshinder. Ook ventilatiesystemen e.d. komen daarbij aan bod. Het specifieke geval van een ventilator aan de buitengevel is niet zo direct te vinden. Je kan wél een vergelijk trekken met de normen die gelden voor de tegenwoordig veel buiten geplaatste warmtepompen en airco’s. De normen hiervoor zijn aangescherpt tot 40 dB, een zachte ruis die binnen niet hinderlijk kan zijn. De invloed van een houten of stenen vloer wordt daarbij niet meegerekend. Het gaat immers om het geluidsniveau dat bij de gevel wordt gemaakt. Voor binnen krijg je te maken met geluids-isolatie-eisen.