Mag je met een snorscooter een boete in het bos krijgen voor gemotoriseerd verkeer?

Ik ben laatst staande gehouden, omdat ik met mijn scooter, (snorscooter, blauwe plaat), mij bevond op een gebied van Staatsbosbeheer. Ik reed langs een bordje, waarop staat:

''Vrij wandelen op wegen en paden''

''Geen toegang:
- Met honden of paarden
- Voor gemotoriseerd verkeer
- Buiten wegen en paden
- Tussen zonsondergang en zonsopkomst

art. 461 W.v.S.''

Een aantal dagen later kreeg ik een brief in huis.

''U heeft zich schuldig gemaakt aan het plegen van een strafbaar feit. Hiervoor wordt deze strafbeschikking uitgevaardigd.

Omschrijving strafbaar feit: Zonder daartoe gerechtigd te zijn zich bevinden; op eens anders grond waarvan de toegang aan hem verboden is wegens enige handeling in strijd met de toegangsvoorwaarden.''

Nu staat echter op wikipedia: ''Motorvoertuigen zijn in de definitie van het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens alle gemotoriseerde voertuigen, behalve bromfietsen, (inclusief snorfietsen), fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen.''

Nu is mijn vraag dus;

Had ik deze boete wel mogen krijgen? Aangezien op Wikipedia staat dat een snorfiets, geen gemotoriseerd voertuig is.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op het verbodsbord staat gemotoriseerd verkeer, dat is iets anders dan een motorvoertuig zoals bedoeld in de rvv.

Antwoorden (2)

Voorbeelden van motorrijtuigen: auto, motorfiets, bus, trekker, bromfiets, bromscooter, brommobiel en snorfiets. Ook op Wikipedia te vinden maar ook in de wet
Je hebt toch een motor onder dat ding hangen.
Toegevoegd op 13 april 2020 17:03: tekst
ronron1212
4 jaar geleden
HeerVoldemort
4 jaar geleden
RonRon, jij zegt het goed. Wikipedia heeft het fout. Bromfietsen vallen gewoon onder motorrijtuigen, dit is niet altijd zo geweest maar nu wel. Artikel 1 lid 1 c. van de wegen verkeerswet.
motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;
Het verschil zit in de bewoordingen.
In het RVV wordt een definitie gegeven van motorvoertuigen, dat heb je correct in de vraag weergegeven.
Het verbod was echter niet voor motorvoertuigen, maar voor gemotoriseerd verkeer. Daar is geen in de RVV vastgelegde definitie voor, daarvoor volg je gewoon de regels van de Nederlandse taal. Een snorfiets is een gemotoriseerd voertuig, omdat er een motor op zit die hem aandrijft.
De bekeuring is dus, helaas voor jou, terecht.