Mag mijn naam door de GKB anders worden gespeld?

Als uitzondering op de regel merkte ik op dat bij de Gemeentelijke Krediet Bank mijn voornaam stelmatig gespeld wordt met een y ipv i. Gezien dat vaak documenten niet geldig verklaart worden als er ook maar iets veranderd aan de samenstelling van de officiële naam heb ik de medewerker hierop geattendeerd. Mij is doodleuk verteld dat zij geen gebruik maken van de i (??) en daarom dit niet veranderd zou worden.... Lijkt mij onwaarschijnlijk...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier is geen simpel antwoord. Laat ik met de uitersten beginnen: Op je identiteitspapieren van overheidswege mag je naam niet anders gespeld worden. Die moeten exact kloppen. Aan de andere kant heb je een gewone brief, of kaartje. Die mag je ondertekenen met wat je maar wil. De bank zit daar wat tussenin. Je bankpas is óók een soort identificatie én een officieel stuk, maar het is nog niet van hetzelfde niveau als b.v. een paspoort. De bank dient haar uiterste best te doen, al was het maar uit fatsoen, om een naam goed te spellen. Toch speelt er meer. Veel computersystemen van de bank stammen vaak al uit de jaren 70. Computertechniek was toen heel beperkt en niet alles wat vandaag de dag logisch lijkt was toen al mogelijk. Er zijn toen door programmeurs beslissingen genomen die nu, in de huidige tijd, nog steeds doorwerken en die zeer moeilijk op te lossen zijn. Dit kan rare gevolgen hebben zoals namen die niet met een 'i' mogen beginnen. Ik vermoed dat het hier niet om de 'i' gaat, maar om de 'ij'. Voor een computer is een 'ij' totaal wat anders dan een 'y' terwijl wij mensen vaak wel snappen wat er bedoeld wordt. Bijgevolg schrijven we de ene keer een 'y' en de andere keer een 'ij'. Wanneer een computer dan in gegevens moet gaan zoeken is het onduidelijk waar deze moet kijken: 'bij de 'i', bij de 'ij' of bij de 'y' ? De bank heeft daarom ooit eens besloten dan maar alles op een hoop te gooien: "Alles wat op 'ij' of 'y' lijkt gaan we als een 'y' noteren !" In die tijd werd dat gewoon geaccepteerd. Misschien gaat het niet exact om die 'ij/y' maar is er wat anders aan de hand. Dat kan. Maar wat ik wil laten zien dat er soms lastige technische zaken spelen die aan de balie niet logisch lijken. Dit soort technische redenen is zó diep verankerd in al die complexe systemen van de bank dat het simpelweg niet meer mogelijk is dit (economisch verantwoord) aan te passen. Vandaar dat u waarschijnlijk dat antwoord ook aan de balie hebt gekregen."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100