Ongewenst zoenen direct aanranding?

Als je wordt gezoend onder dwang, dan spreken we van aanranding. Maar stel dat ik verliefd ben op een meisje en ik weet niet of ze mij ook leuk vindt. Soms lijkt het van wel, soms slaat de twijfel weer toe. Op een dag besluit ik haar, zo uit mezelf, te kussen. Achteraf blijkt dat ze dat niet wilde en dat ze me helemaal niet op die manier leuk vond. Ik heb haar dus in feite gezoend tegen haar wil in. Maar is dat dan gedwongen zoenen en dus aanranding?

Ps: het lijkt me sterk dat zo'n meisje hier aanklacht over zou doen als het zo was, maar wil gewoon de feiten weten. :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
11.1K

Het beste antwoord

Nee, er is pas sprake van aanranding als jij duidelijk tegen de wil in van de "ontvanger" de opzet had haar onzedelijk te benaderen.

Pas als de wederrechtelijkheid (dus tegen de wil in) duidelijk is, en je stopt dan niet, dan spreek je van aanranding.

Echter, als jij zomaar uit het niets op een meisje afduikt en jouw tong tegen haar huig aandrukt (om het maar even smakelijk uit te drukken) dan is het wel een aanranding. Want dat heeft volgens de zeden niets te maken met samen willen zoenen, maar dat is gewoon een uiting van jouw geiligheid. Je gaat met opzet haar benaderen om aan jouw eigen sexuele drang uit te oefenen en waar je redelijkerwijs van kan weten dat dit tegen de wil van de ontvanger is.

Haar een kus geven, en zij reageert afwijzend, jij stopt, dan is er geen sprake van aanranding. Enige waar jij je "schuldig "aan hebt gemaakt is een "blauwtje" lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, zoals je zelf al aangeeft. Het artikel aanranding en verkrachting spreekt over wederrechtelijkheid. Is dit nog niet aan de orde, dan is het geen aanranding of verkrachting. Zodra jij maar stopt als jij redelijker wijs kan nagaan dat dit tegen haar zin in is. Dus je bent met haar instemming haar aan het zoenen, maar ze realiseert zich na een tijdje dat ze dit niet wilt, en ze geeft aan dat ze wil stoppen, dan heb je dat uiteraard ook te doen, en als je dit netjes doet, niets aan het handje. Echter nog 1 kanttekening: Stel de vrouw is onder invloed van drugs, zwaar bezopen en/of handelingsonbekwaam, je zoent met haar en in haar dronken bui (of wat dan ook) kan ze geen verzet bieden, dan maak je je wel schuldig. Dat valt dan onder Art. 243 wetboek v strafrecht; Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van bewusteloosheid of lichamelijke onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden, handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, geweldig, mooi escenarios bedenken! Ik denk dat je dan niet strafbaar bent, want daar komt hij weer, gezien jouw bezopenheid en zoals je al aangeeft, omdat jij denkt dat het goed is, ontbreekt de wederrechtelijkheid, ofwel, de opzet ontbreekt. Maar in alle gevallen geldt natuurlijk, de rechter bepaalt uiteindelijk of hier sprake is geweest van het wel of niet wederrechtelijk handelen. Maar puur de theorie van de wet, nee dan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74: Op het moment dat jij jezelf in een bepaalde staat brengt, zoals onder invloed, vervallen alle strafuitsluitingsgronden. Immers, is de motivatie, had je het alcoholgebruik kunnen en moeten beperken tot een niveau waarin je nog controle over jezelf had.
Dat zou wel mooi zijn als alle chauffeurs onder invloed dit ook kunnen beargumenteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@geenideewie We hebben het hier over aanranding. Een essentieel bestanddeel van het artikel is "opzet". Haal je een van de bestanddelen, "Hij die weet... hij die weet (..) niet in staat is" weg, dan is het artikel al niet meer aan de orde. Strafuitsluitingsgronden zijn pas van toepassing als er voorheen al een voltooid delict heeft plaatsgevonden. Bv je slaat een ruit in (opzettelijk, dus vernieling) maar doet dit om iemand te redden bij een brand. Als er niet eens een strafbaar artikel heeft plaatsgevonden, kan er dus ook nooit een strafuitsluitingsgrond zijn. Je kan niet doorborduren op iets wat er niet is. De vergelijking met art.8 gaat niet op, hierin staat simpel dat je geen voertuig mag besturen als je onder invloed bent. Of je het nu opzettelijk doet of niet, sowieso strafbaar.

Andere antwoorden (5)

aanranding niet, als dit je eerste keer is, dan kun je hier nooit terechtgesteld voor worden. Het zijn wel ongewenste intimiteiten je kunt dan wel een waarschuwing krijgen (bij de eerste keer). Ga je dit vaker doen, dan kun je in de problemen komen en kan men het inderdaad aanranding noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terechtstellen lijkt me erg fors voor een kus. Dat overleeft de dader niet. Je bedoelt terecht staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, terecht staan. dank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@vrijsimpel, geen dank, was vrij simpel.
Als ze een aanklacht indient of aangifte doet dan is het in principe aanranding al zullen er dan wel verzachtende omstandigheden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een random vreemdeling me op straat zomaar gaat zoenen valt dat direct onder aanranding.
Als jij een meisje dat je denkt dat je leuk vindt zoent en ze wil dat niet dan merk je dat op tijd. Ze trekt haar hoofd weg of je krijgt een klap in je gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik op dit soort momenten groot voorstander ben van de klap, kan je daar zo ongeveer ook weer voor aangeklaagd worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat je het haar dan beter eerst kunt vragen voordat je haar gaat zoenen :p
Zedenzaken zijn altijd heel moeilijk. Een kus op de mond tegen de wens van de ander in kan vallen onder aanranding. Een ongewenste tongzoen levert zelfs verkrachting op.

Een belangrijk element van zowel aanranding als verkrachting is dat het ongewenst is en dat de dader zich heeft opgedrongen (al dan niet met geweld of dreigingen).
Wederzijds zoenen waar ze achteraf spijt van heeft valt daar niet onder. Dat zou ook mooi zijn als je na een avondje stappen met iemand in bed beland en de volgende dag van verkrachting beticht wordt.
Het maakt verkrachtingzaken dan ook moeilijk te bewijzen want als er geen getuigen zijn en de een zegt dat het wederzijds is en de ander niet, en er zijn geen verdere sporen, dan kan de zaak niet zo makkelijk rondgemaakt worden.

Als jij een kusje probeert te geven en je loopt een blauwtje heb je echt niet zo maar een aangifte tegen je lopen. Zedenrechercheurs hebben het bovendien al druk genoeg om zich met ieder 'blauwtje' bezig te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zo hier en daar de reactie's lees,kun je eigenlijk nog niet van ongewenst zoenen spreken want je weet niet hoe zij zal reageren.
Voordat je dit wil doen,lijkt het mij het beste als je haar duidelijk laat merken dat je haar leuk vindt,dit kun je doen door het gewoon tegen haar te zeggen en dan afwachten hoe ze hier op reageert.

Zomaar ineens haar vol op de mond pakken zou je beter niet kunnen doen want dit kan ook verkeerd uitpakken,dus daarom kun je beter eerst uitvissen of zij jou ook leuk vindt.
Laat ze merken dat ze niets met jou wil,dan heb je jezelf tenminste niet voor schut gezet door haar eerst ongevraagd te zoenen en het tast de omgang met haar niet zo erg aan als dat je haar ineens vol op de mond pakt.

Vindt ze jou wel leuk,dan kan je het altijd nog proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zoen is een grote stap in jullie vriendschap. Als zij jou niet op die manier leuk vindt kan de vriendschap hierdoor zeker beschadigen. Ze kan je gaan ontwijken, of jij kunt haar ontwijken omdat je je schaamt. Denk er goed over na of je dit risico wilt lopen. Het beste is om haar te vragen of ze jou ook ziet zitten. Als je dat weet kun je haar altijd nog spontaan de errste kus geven, maar weet je zeker dat ze je geen klap geeft achteraf...