Kan een zwanger stel buiten worden gezet?

Ik woon met mijn vriend samen in een particuliere huurwoning geschikt voor max. twee personen. Nu ben ik onverwacht zwanger geraakt en kan ik via de woningbouw geen woning krijgen ivm te korte inschrijving. We hebben een contract getekend voor tenminste 6 mnd. deze eindigt op 31 mei. Ik ben uitgerekend in augustus. Heeft de verhuurder het recht om ons buiten te zetten aangezien de woning bewoond mag worden door max. 2 personen? Ik zou namelijk niet weten waar we dan heen zouden moeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien je vorige vragen moet het duidelijk zijn, dat je niet onverwacht zwanger bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook wel vreemd inderdaad, aangezien de laatste vraag die je stelde over zwanger zijn 11 maanden geleden was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh..???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG.. net even de vorige vragen gezien ja.
Deze zwangerschap lijkt me inderdaad niet onverwacht. Ben ik even mooi ingetuind zeg :|

Antwoorden (4)

De komst van een kind mag in deze niet de reden van beëindiging van het huurcontract zijn.

Het probleem zit hem in het contract zelf, zoals ik het lees is het een contract met beperkte duur en wel tot 31mei 2012.

De verhuurder mag dan het contract beeindigen, is het echter een contract dat stilzwijgend verlengd wordt dan geld er huurders bescherming en dient er een rechter aan te pas te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het krijgen van een kind kun je niet uitgezet worden lijkt mij.
Ik zal wel met je huisarts gaan praten over een urgentieverklaring voor een groter huis van de woningbouw.
Het allerbeste !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie zullen heel hard naar andere woonruimte op zoek moeten. Het huidige contract loopt af op 31 mei, dat staat buiten je zwangerschap. Dus de verhuurder zal je niet om die reden "buiten zetten"; hij zal gewoon het contract niet verlengen. Succes!

(en probeer ook te genieten van je zwangerschap!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op grond van je zwangerschap heb je geen bijzondere rechten. Wel is er nog de wet huurbescherming:

Huurbescherming betekent dat de verhuurder niet zomaar de huur op kan zeggen. Ook huurders met geliberaliseerde huurcontracten hebben huurbescherming.

Regels bij opzeggen huur
Als de afgesproken huurperiode afloopt, of als de verhuurder de huur tussentijds wil opzeggen, heeft de huurder huurbescherming.

De verhuurder moet een wettelijke reden hebben om de huur op te zeggen. Hij moet schriftelijk opzeggen, minimaal 3 maanden van te voren. Vervolgens moet de huurder akkoord gaan. Gebeurt dat niet, dan loopt het huurcontract gewoon door. De verhuurder kan dan naar de rechter stappen om het huurcontract te laten ontbinden.

Als de huurder wil vertrekken, moet deze de huur opzeggen binnen de opzegtermijn.

Wel huurbescherming
Wie een huis of appartement huurt heeft huurbescherming. Dit geldt ook voor huurders met een geliberaliseerd huurcontract. Medehuurders, medebewoners en onderhuurders hebben ook huurbescherming.
Ook bewoners van kamers hebben huurbescherming. Bewoners van hospitakamers hebben pas na een proeftijd van 9 maanden huurbescherming.
Ook wie een woonwagen of woonwagenstandplaats huurt heeft huurbescherming.

Geen huurbescherming
Bewoners van woonboten, winkelwoningen, dienstwoningen, recreatiewoningen en kamers in verzorgingshuizen hebben geen huurbescherming.