Kunnen scholen telefoons in een zak verplichten?

Bij ons op school zijn er “telefoonzakken”, het is de bedoeling dat je je telefoon, tegen je eigen risico (als hij eruit valt bijv.), er verplicht in doet.
Kunnen scholen dit verplichten?
Ik houd mijn telefoon gewoon in mijn zak, zit er niet op en verstoor dus niet de orde in de klas.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Amadea
4 jaar geleden
Dat zouden ze overal moeten doen, in het verkeer, in restaurants, in de bus, et cetera. Overal zie je mensen alleen maar met dat schermpje bezig, in plaats van normaal contact te hebben met levende medemensen...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Je hebt helemaal gelijk. Ik zag zonet een vraag (is weer verwijderd) over vrienden via watsapp (of hoe je dat schrijft). Dat zijn dus geen vrienden. Vriendschap is heel wat anders. Digitale verslaafdheid is een nieuwe drug.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Het gaat er om dat er 5 minuten lang telefoons erin worden gedaan, en aan het eind ook weer 5 minuten ophalen.
Voor de rest zit ik er dan niet op, als ik hem in mijn broekzak houd.

Antwoorden (2)

JA, iedere school bepaalt zijn eigen regels. Als leerling, maar ook als docent heb jij je aan die regels te houden. Met de huidige verslaving aan de smartphones is het storend in een les als een of meerdere leerlingen door dat apparaat is afgeleid. Ook tijdens proefwerken zou het mogelijk zijn als je een klasgenoot helpt met de antwoorden. Gewoon spieken met de telefoon (elkaar doorsturen, maar eventueel ook internetten). Om meteen van ALLE telefoonproblemen af te zijn kan een school dus verplichten: GEEN telefoon in de klas.
Als je wordt betrapt mag hij dus ook worden ingenomen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar het risico is voor de leerling zelf. En ik gebruik hem niet tijdens de les, heb ook geen notificaties aan staan.
Thecis
4 jaar geleden
@Elder161,
Maar wanneer de school hierin beslist, nemen zij dan automatisch de verantwoordelijkheid van de in beslag genomen spullen over? Dat is de meest interessante vraag hier die onbeantwoord blijft. Het is een moeilijk vraagstuk, want als er inderdaad iets kapot gaat, hoe weet school / een externe partij dan of het niet al zo was of dat het door het handelen van de school gebeurd. Moeilijk vraagstuk.
Aan de andere kant, je kan kinderen al bijna niet meer zonder telefoon naar school laten gaan. De maatschappij is dermate verhard dat als er iets mis gaat, dat je wel wilt dat je kind bereikbaar is of iemand kan bereiken. Dus het is ook niet meer een kwestie van zeggen "Had je de telefoon maar thuis moeten laten". Vroeger, toen de mobiele telefoon er nog niet was, waren we gelukkig nooit afgeleid in de klas. En waren er inderdaad geen manieren om elkaar van de vragen en antwoorden op de hoogte te stellen tijdens proefwerken. Ofwel, een veelgebruikt, maar onzinnig argument.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis
Heb jij wel eens voor de klas gestaan?
Het zou beter zijn, als de scholen voor elke leerling een kluisje hadden, maar als er iets wordt ingenomen, omdat het tegen de regels was, is het risico voor de leerling. Had hij/zij zich maar aan de regels moeten houden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elder161
Ik snap dat als de orde verstoort wordt, ze ingenomen mogen worden. Maar ik heb mijn telefoon zonder geluid of trillen in mijn broekzak zitten, waar hebben ze dan nog last van?
HeerVoldemort
4 jaar geleden
@FEMNE Nergens. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om die paar galbakken die wel hebben zitten k*tten met hun telefoon. En in plaats van die galbakken aan te pakken, pakken ze iedereen, want dat is makkelijker. En geloof mij, dit ga je, je hele leven ondervinden, op school, op je werk, in de wet. Met alles, dus leer er maar mee leven, verzet kan je vergeten. Je zult altijd aan het kortste eind trekken. En nee, ik ben get er niet mee eens, maar ik heb het verzet opgegeven.
Thecis
4 jaar geleden
@Elder161
Ja, ik heb een aantal jaar voor de klas gestaan. U ook?
Maar het argument "had iemand zich maar aan de regels moeten houden" ontslaat je niet van aansprakelijkheid. Dat je het graag zou willen, is iets anders. Op momenten dat ik iets in nam, was het voor die betreffende les. Het zijn niet mijn spullen en ik ging er altijd met respect mee om. Ondanks dat de leerlingen een regel gebroken hadden. Juist vanwege dat respect, heb ik maar zelden problemen hierin gehad. Ook als leerlingen het inleverden, wisten ze dat het goed terug kwam. De vraag van aansprakelijkheid is nooit voorbij gekomen. Maar de mobiele telefoon is echt niet de basis van de problemen in het onderwijs. Dat zit veel dieper en de telefoon is daar een symptoom van. Dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien of gewoonweg genegeert.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Realiteit anno 2020:
Antwoorden doorsturen met de telefoon.
Telefoon tussen benen; antwoorden opzoeken.
Telefoon tussen benen; vragen oude examens deels intikken, antwoorden komen zo tevoorschijn. Ook bij schoolexamens!!!!
Dit is ook een reden om dat ding in de klas te verbieden.
Zakken zijn normaal. Wil je je telefoon er niet in, gebruik je maar een kluis.
En ja, werd de telefoon eerst meer getolereerd en gebruikt in de klas. De tendens is nu: totale verwijdering van het apparaat.
Wat jij als individu er mee doet, helaas.
Plus van mij +
Jij mag dat weigeren.

Scholen mogen een beleid voeren dat jij niet met een telefoon in de klas mag zitten. Ze mogen dan ook een alternatief aanbieden (in de vorm van afgeven). Echter omdat het jouw bezit is, kunnen ze je niet dwingen dat je dit afgeeft. Je mag gewoon de klas uitlopen en de telefoon in je eigen kluisje gaan leggen, of de telefoon thuis brengen. Dit echter kan weer andere consequenties hebben, namelijk verzuim, of een "te laat"-melding.

=

Daarnaast heb je het over "eigen risico", dat is een listige.

Bron
(Beide verhalen lijken overeenkomstig met jouw situatie. Als jij zelf zonder sanctie afgeeft lijkt het eerste van toepassing, als je leraar jou snapt met de telefoon weer het tweede deel)

"
1.Verzamelbak telefoons
Daar komt bij dat de leerling ook een eigen verantwoordelijkheid heeft als het gaat om de zorg voor zijn telefoon. Het probleem zou zich immers niet hebben voorgedaan als de leerling zijn telefoon thuis zou hebben gelaten of de telefoon in het kluisje zou hebben opgeborgen.

2.Ingenomen telefoon
Een geheel andere situatie doet zich voor wanneer de telefoon tijdens schooltijd door de docent wordt ingenomen, bijvoorbeeld als sanctie en/of om de goede gang van zaken op school te bewaren. Los van allerlei andere juridische kwesties (is de sanctie in het leerlingstatuut vastgelegd? Is het innemen van de telefoon proportioneel en zo ja, voor hoe lang?
..
Aan de school komt uit hoofde van de wet een zorgplicht toe. Dit houdt in dat de school als “goed bewaarnemer” de zorg voor de telefoon moet betrachten, bijvoorbeeld door toezicht te houden op de telefoon en/of deze veilig op te bergen. Blijkt de school achteraf niet in staat om de telefoon in goede orde aan de leerling terug te geven, dan heeft de school haar zorgplicht geschonden en is zij aansprakelijk voor de schade die de leerling daardoor lijdt.
"

In de praktijk blijkt dat scholen vaak stellen dat ze niet aansprakelijk zijn voor de schade, of die stelling terecht is zal moeten blijken.
Maar jij bent uiteindelijk niet verplicht jouw spullen af te geven, leraar mag ook niet afpakken. Je bent ook niet gedwongen om in dat lokaal te blijven, maar dat zal dus weer andere consequenties hebben.
Gezien de bron, lijkt me jouw werkwijze de beste als het gaat om eigen risico/aanspr. school. Pas bij sanctie de telefoon afgeven maakt school aansprakelijk.
Laat zien dat de telefoon onbeschadigd is en werkzaam voor je hem in de zak doet, (als je dat doet).
LeonardN