Kan je voor de wet een oplichter zijn zonder dat je 't zelf weet?

Aanleiding vraag:
Zie de _reacties_ bij 't antwoord van Antwoordman bij:
http://www.goeievraag.nl/vraag/iedereen-zichzelf-magnetiseur-verklaren.31456

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Ja dat kan, dan ben je te goeder trouw, en dan wordt je niets aangerekend, maar als jij je onschuld niet kunt bewijzen, dan hang je toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als je je onschuld niet kan bewijzen, gaat de rechter er van uit dat die onschuld er dan ook niet was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de praktijk is dat anders: bijv. als je geflitst wordt op en plek waar je nooit bent geweest (bijv. omdat iemand je nummerbord heeft gekopieerd), moet je dat zelf zien te bewijzen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geflitst bent, heeft het OM bewijs dat jij dat was. Dan is het aan jou om dat bewijs te ontkrachten.
Nee, je moet het doel hebben jezelf of een ander wederrechtelijk te bevoordelen. Als je te goeder trouw bent dan heb je dat doel niet, en is het dus geen oplichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee , Bij oplichting is er altijd een duidelijke opzet in het spel en gaat het om een goed doordacht misdrijf
zie ook artikel 326 NWS
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat weet je dat je zelf wat gestolen heb of een politie achter je aan zit dat weet iedereen D: