mag je een katapult dat je via internet in het buitenland besteld wel bestellen?

komt dan via de post...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Verboden wapens zijn vastgelegd in de Wet Wapens en Munitie.
De wapens zijn daarbij gecategoriseerd in 4 categorieen.
Categorie 1 wapens zijn wapens waarvan geen maatschappelijk nut wordt gezien en dus absoluut verboden.
Categorie 2 wapens zijn wapens welke alleen voor de overheid gebruikt mogen worden.
Categorie 3 wapens zijn wapens waarvoor een verlof is te krijgen (bv handvuurwapens)
Categorie 4 wapens zijn wapens welke je mag hebben maar niet voor handen mag hebben op straat of onder de 18 jaar.

Een katapult is met name genoemd in categorie 1 onder 6. Dat betekend dus dat het streng verboden is een katapult te hebben en dit is dan ook een misdrijf!
In artikel 13 van de Wet Wapens en Munitie vinden we dan ook de verbodsbepaling:

Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.

In artikel 55 van deze wet wordt bepaald dat het overtreden van artikel 13 bestraft kan worden met 9 maanden gevangenisstraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt 'm bestellen, maar je mag geen katapult in je bezit hebben. Het valt in de wapenwet. Lees deze vraag ook maar even:
http://www.goeievraag.nl/vraag/straf-bezit-hand-katapult.233248
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus thuis laten bezorgen mag ook nie...??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en zodra je 'm in bezit hebt, ben je in overtreding.