Wat gebeurt als ik iemand per ongeluk verwond?

Stel je voor,
Je bent aan het voetballen en krijgt een ruzietje met iemand anders, na wat agressiever voetbal duwt hij je van achter, je duwt hem terug. Vervolgens trapt hij je vanachter en draai je in een beweging om en haalt hem neer, hij bloed uit zijn hoofd maar is niet ernstig gewond. Wat voor soort straf kan je hier voor verwachten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit valt binnen het voetbal niet onder een ruzietje en/of per ongeluk verwonden. In dit geval heet dit gedrag: Ernstig gewelddadig handelen (tussen 2 spelers): Elk handelen met geweld, niet zijnde in of direct aansluitend op een duel om de bal, waardoor een ander pijn of letsel kan oplopen. Bijv. slaan, trappen, elleboogstoot, kniestoot, kopstoot (ook bij meermalen/weerloos). (Letterlijk geciteerd uit amateur voetbal ‘19/‘20). Op het moment van duwen, was er geen duel om de bal. Vervolgens wordt er getrapt en iemand neergehaald. Dit leidt tot letsel aan het hoofd. Dit laatste kan zelfs als weerloos bestempeld worden. Aangezien ik de leeftijd niet weet van de spelers, kan ik niet zeggen welke uitspraak de tuchtcommissie van de KNVB zal doen. Onder de 21 jaar kan er een Halt straf uitkomen met een paar wedstrijden schorsing. Ouder dan 21 jaar kan de schorsing in het ergste geval oplopen tot 30 maanden! Ik zal de bepalingen van de KNVB toevoegen. Op pagina 8 zie je de minimale en maximale straffen.

Toegevoegd op 07 februari 2020 19:50: bron
Bronnen:
https://www.knvb.nl/downloads/bestand/1223...

Wat hij hier beschrijft valt onder mishandeling en daar staat maximaal drie jaar celstraf op. Nou zal je niet snel zo zwaar gestraft worden, maar 'tot bloedens toe' slaan kan je wel een veroordeling en strafblad opleveren. Dit is namelijk ook niet meer 'per ongeluk' want je had beter moeten weten en merr zelfbeheersing moeten tonen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100