Wat gebeurt als ik iemand per ongeluk verwond?

Stel je voor,
Je bent aan het voetballen en krijgt een ruzietje met iemand anders, na wat agressiever voetbal duwt hij je van achter, je duwt hem terug. Vervolgens trapt hij je vanachter en draai je in een beweging om en haalt hem neer, hij bloed uit zijn hoofd maar is niet ernstig gewond. Wat voor soort straf kan je hier voor verwachten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
crispy
4 jaar geleden
De zorgverzekeraar van die persoon kan jou per ongeluk aansprakelijk stellen voor de per ongeluk toegebrachte schade. En je kan per ongeluk ook een aanklacht wegens mishandeling aan je broek krijgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voetballen is een sport en door de SPORT is het woord SPORTIVITEIT uitgevonden en niet agressiviteit. Met korte lontjes moet je niet met elkaar voetballen.
Thecis
4 jaar geleden
@elder161
Als het inderdaad gegaan is zoals hier beschreven, lijkt me dat de vraagsteller niet de agressor is. Die had wellicht iets anders kunnen doen, maar als het reactief Is, kan het nog steeds zelfverdediging zijn. De omschrijving is niet geheel sluitend zeg maar...
Maar dat er veel agressie binnen het voetbal Is, dat ben ik direct met je eens.

Antwoorden (2)

Dit valt binnen het voetbal niet onder een ruzietje en/of per ongeluk verwonden.

In dit geval heet dit gedrag: Ernstig gewelddadig handelen (tussen 2 spelers):
Elk handelen met geweld, niet zijnde in of direct aansluitend op een duel om de bal, waardoor een ander pijn of letsel kan oplopen. Bijv. slaan, trappen, elleboogstoot, kniestoot, kopstoot (ook bij meermalen/weerloos).
(Letterlijk geciteerd uit amateur voetbal ‘19/‘20).

Op het moment van duwen, was er geen duel om de bal. Vervolgens wordt er getrapt en iemand neergehaald. Dit leidt tot letsel aan het hoofd.
Dit laatste kan zelfs als weerloos bestempeld worden.

Aangezien ik de leeftijd niet weet van de spelers, kan ik niet zeggen welke uitspraak de tuchtcommissie van de KNVB zal doen.
Onder de 21 jaar kan er een Halt straf uitkomen met een paar wedstrijden schorsing.
Ouder dan 21 jaar kan de schorsing in het ergste geval oplopen tot 30 maanden!

Ik zal de bepalingen van de KNVB toevoegen.
Op pagina 8 zie je de minimale en maximale straffen.
Toegevoegd op 07 februari 2020 19:50: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat hij hier beschrijft valt onder mishandeling en daar staat maximaal drie jaar celstraf op. Nou zal je niet snel zo zwaar gestraft worden, maar 'tot bloedens toe' slaan kan je wel een veroordeling en strafblad opleveren.
Dit is namelijk ook niet meer 'per ongeluk' want je had beter moeten weten en merr zelfbeheersing moeten tonen.
tinus1969
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Met een simpele zelfverdediging kan iemand ook gaan bloeden. Dat is letterlijk met 1 stoot iemand gevechtsonklaar maken zonder blijvend letsel. Dat heeft niet te maken met zelfbeheersing. Sterker nog, het kan juist heel beheerst zijn. Het feit dat er eerst een keer geduwd Is, doet daar niets aan af. We kunnen eigenlijk alleen maar concluderen dat we niets alles weten. Daardoor erg moeilijk uitspraak te doen.
tinus1969
4 jaar geleden
@Thecis natuurlijk is het speculeren. Maar deze situatie is niet echt 'per ongeluk' en ook noodweer dient terughoudend te zijn.
Thecis
4 jaar geleden
Klopt, het is niet per ongeluk. Maar dat is zelfverdediging zelden. En zelfverdediging dient zeker in proportie te zijn. Op het moment dat iemand je van achter trapt, of dit probeert, zou ik zelf waarschijnlijk ook een stoot op iemands neus kunnen geven. Binnen proportie, geen langdurig of blijvend letsel, maar het bloedt als een rund. Maar de vele jaren zelfverdediging leveren een goede beheersing op.
Je moet sowieso niet in je emotie gaan zitten. Dan is de beheersing bijna altijd weg.
Thecis
4 jaar geleden
Btw, de uitspraak van de KNVB en hun interpretatie kan zeker anders zijn van hoe de wet er over denkt. Ik heb absoluut geen ervaring met de KNVB.