Waar was het strafprocesrecht geregeld/ondergebracht voor 1921?

Weet iemand toevallig in welk wetboek het strafprocesrecht was geregeld of ondergebracht voor de inwerkingtreding van het Wetboek van Strafvordering in 1921? Gewoon in het Wetboek van Strafrecht of elders?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Toen was het strafprocesrecht ondergebracht in het (eerste vaderlandse) Wetboek van Strafvordering van 1838.

De wetgever van 1838 heeft toen door het codificeren van algemene regels beoogd om de justitiabele te behoeden voor onvoorzienbare of onevenredige inbreuken op zijn persoonlijke rechten. Het is van belang om deze uitgangspunten hier te vermelden omdat in later tijden wel de indruk is gewekt dat de 19e eeuwse strafvordering een bedenkelijke, op volstrekte willekeur berustende vorm van rechtspleging was.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thanks, hier heb ik wel wat aan haha. Heb het even opgezocht en klopt helemaal: https://www.navigator.nl/document/id6cbdfc842f3745259ce2d7da84814bc1/het-opportuniteitsbeginsel-en-het-recht-van-de-europese-unie-2-4-1-het-wetboek-van-strafvordering-van-1838?ctx=WKNL_CSL_1822. Dank voor je informatie!