Wat is de straf voor seksueel misbruik (stiefvader)?

Kan een man een straf opgelegd krijgen voor 'seksueel misbruik'.
Als:
-er een wederzijdse instemming was
-de feiten plaatsvonden als de andere partij minderjarig was maar nu meerderjarig
-als er geen 'bewijs' is van de feiten
-hij de stiefvader is van de andere partij

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Thecis
4 jaar geleden
Ik schrijf dit als een reactie omdat ik wel mijn vermoedens heb, maar het niet zeker weet.
Wat betreft de punten.
1. Wederzijds instemmen - Is lastig als het om een minderjarig iemand gaat. Tussen de 16 en 18 kan je al wel instemmen.
2. Minderjarig? onder de 16 of onder de 18?
3. Gen bewijs? Het lijkt me dat er in ieder geval 1 getuige is, degene die toendertijd minderjarig was.
4. Al is het de paus, dat doet hier niet ter zake. Dit samenvattend denk ik dat er een straf opgelegd zou kunnen worden. Daarvoor moet er wel aangifte gedaan worden en dan moet er ook een hoop onderzoek gedaan worden. Wil diegene door die molen heen? (dat kan ik oprecht niet beoordelen).
Het voornaamste is de leeftijd van de minderjarige in die tijd. Tussen de 16 en 18, dan wordt het moeilijk. Maar een jurist gespecialiseerd in zedenzaken zal hier meer over weten. Laat je informeren, neem contact op met een advocaat om dit na te vragen.
Antoni
4 jaar geleden
@Thecis, er is ook nog de kwestie van de verantwoordelijke verzorger en degene die hij verzorgt. Er mag juridisch gezien vrijwel nooit een seksuele relatie zijn tussen iemand die verantwoordelijk is voor de zorg voor iemand anders, zoals bijvoorbeeld een ouder, een docent of een trainer, en degene voor wiens zorg die persoon verantwoordelijk is.
Thecis
4 jaar geleden
@Antoni
Daarom heb ik het ook als een reactie geschreven. Ik weet het inderdaad niet zeker of dit ook voor een stiefvader geldt. Daarbij weet ik ook niet zeker of de leeftijd van een "verzorgde" nog er toe doet (16 of 18 jaar).
Maar als ik het inderdaad niet juist heb (waar het op lijkt ja), dan corrigeer me graag, ik kan me voorstellen dat wat ik hier vertel, de kennis is die bij meer mensen aanwezig is. En als dit fout is / niet volledig / wat dan ook, corrigeer me dan alsjeblieft. Daar kunnen we alleen maar van leren.
Antoni
4 jaar geleden
@Thecis, een stiefvader is ook een ouder of verzorgende. Het is dus altijd strafbaar voor zo'n stiefvader (mits deze juridisch de officiële stiefvader is).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aanklagen die hap.
Instemming van een minderjarige (alleen de volwassene kan de consequenties overzien) en ook nog eens familie (macht).
Afschuwelijk om te lezen. Helaas gebeurt het vaak.
Amadea
4 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld https://www.ad.nl/binnenland/man-uit-dodewaard-had-seks-met-minderjarige-stiefdochter-om-eist-drie-jaar-cel~ab8b36e9/: OM eist drie jaar cel voor man die seks had met minderjarige stiefdochter.

Antwoorden (1)

Het is verboden om sex te hebben met je minderjarig kind, pleegkind, stiefkind, met een minderjarige leerling, of anderszins een minderjarige die aan je zorg is toevertrouwd. Er staat maximaal 6 jaar celstraf op.

Bewijs bij zedenzaken is altijd lastig - hoewel mobiele telefoons tegenwoordig veel materiaal opleveren.
Aanvulling: Dit verbod (op sex met eigen/pleeg/stiefkind minderjarige leerling etc) is apart geregeld in artikel 249 wetboek van strafrecht.
Toegevoegd op 17 december 2019 18:46: tekst
tinus1969
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Het iszo en zo verboden om seks te hebben met minderjarige als volwassenen of ze nu wel of niet aan je zorg zijn toevertrouwd
Thecis
4 jaar geleden
@ronron1212
In Nederland ligt die leeftijd volgens mij bij 16 jaar. Dat is voor de wet voor andere zaken wel minderjarig. Dus wellicht dat er daar nog iets van doen is.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/seksualiteit/vraag/363042/legaal-16-jarige-seks-25/
http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/artikel%20247.html
ronron1212
4 jaar geleden
@Thecis ik noem geen leeftijd maar minderjarige en een 16 jarige is nog steeds een minderjarige in dat geval zijn er nog ouders die hier iets van kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is ook verboden om seks te hebben met een meerderjarig kind en leerling.
Maar goed ook.
Ook een meerderjarig kind is incest.
Ook een meerderjarige leerling leidt tot ontslag.
Triest dat er volwassenen zijn die hun ‘machtspositie’ gebruiken voor seks.
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212 en @Thecis; allemaal waar, maar er is (artikel 249 WvS) een speciale wettelijke bepaling mbt sex met eigen/pleeg/stiefkinderen en andere minderjarigen (tot 18 jaar dus) die aan je zorg zijn toevertrouwd.
Thecis
4 jaar geleden
@Simonsdochter
Voor zover ik weet, is het niet verboden bij de wet om een seksuele relatie te hebben met een meerderjarige leerling (een leerling kan ook voor een vervolgstudie zijn natuurlijk). Ik kan me zeker wel voorstellen dat een (middelbare) school het in de reglementen heeft opgenomen. Maar ik durf niet te zeggen of het ook bij wet verboden is (artikel 249 WvS spreekt namelijk niet over normale onderwijsinstellingen).
En het is niet altijd een "machtsmisbruik" of vanuit een "machtspositie". Vaak wel, maar zeker niet altijd.
Dit overigens los van de discussie of het wenselijk is. @ronron1212
Je hebt helemaal gelijk dat een ouder er nog iets van kan vinden, maar bij wet is het niet verboden. Kennelijk wel voor wanneer het een stief/pleeg/zorg-ouder is. En zoals ik al zei, 16 jaar is wel minderjarig, maar dan heeft het kind al wel zelf de keuze (ik zou als ouder ook niet blij zijn, dat geheel terzijde) @tinus1969
Dat wist ik niet. Hartelijk dank
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis:
https://www.schoolenveiligheid.nl/veelgestelde-vragen/is-een-relatie-docent-leerling-strafbaar/
Na je 18-de beslist de rechter hier over. Weet wel dat vooral veel meisjes (jongens hoor je minder) lastig gevallen worden door een docent. Ook in mijn tijd was er een leraar die je punt opschroefde als je verder met hem ging.
Helaas heb ik als leerling op school ook genoeg gehoord, gezien, meegemaakt. Het was dat ik stevig in mijn schoenen stond. En ja, ik heb op volwassen leeftijd eens een leerkracht een flinke elleboog gegeven. En nee, dat is niet het enige incident. En nee, ik liep niet met een kort rokje en blote buik. En dan nog, handen thuis.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Natuurlijk kun je dat niet vergelijken als je studeert, 24 jaar bent en een leuke docent door het gebouw loopt, die zelf net van school komt.......