Mijn zoon moet naar bureau halt omdat zijn klasgenoten ruiten hebben ingegooid bij een leeg staand pand.Hij heeft ze niet tegen gehouden.strafbaar?

Mijn zoon was dus alleen aanwezig en omdat hij zijn 5 klasgenoten niet heeft tegengehouden om ruiten in te gooien en op de plek aanwezig was moet hij nu naar bureau halt.Als ik niet instem gaat het naar officier van justitie.Ik vind het zelf een beetje overdreven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Het is een beetje scheef, absoluut.
Mede omdat hij "niet ingegrepen" heeft.
Was het niet postbus 51 die de spotjes op tv had?
"als u een misdaad ziet gebeuren, grijp dan niet in, maar pak uw mobiele telefoon en maak foto`s of video`s" ?
Heeft je zoon toevallig de hele boel gefilmd?
Ik denk zelf dat hij gewoon naar bureau Halt moet zodat een groep volwassenen hem even de schrik aan kunnen jagen.
Zorg in ieder geval dat je mee gaat, en laat hem ook niet alleen in het gesprek belanden!
Het is helaas zoals het is, hij zal er heen moeten, het enige wat jij op het moment kan doen is hem hierbij helpen.

Toegevoegd na 5 uur:
Hoe oud is je zoon eigenlijk?
Bij een jongen van 16 is het besef dat zo een actie niet hoort altijd groter als bij een kind van 12/13 (of jonger)
Dan valt het gewoon onder "kwajongens streek" .
Dat hij zijn vriendjes er niet "bijgelapt" heeft spreekt alleen maar voor hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vooral het punt dat hij niet alleen moet zijn met ze, kan niet genoeg benadrukt worden.
hierdoor kan hem van alles worden aangepraat dat niet kan kloppen/ in de put gepraat worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze zin klopt dus niet: "Het is helaas zoals het is, hij zal er heen moeten, het enige wat jij op het moment kan doen is hem hierbij helpen." Zoals vraagsteller al zelf aangeeft, er is een keuzemogelijkheid, of naar halt of het wordt doorgestuurd naar de OVJ, in een dergelijk geval zou ik kiezen voor doorsturen naar het OVJ.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was het niet postbus 51 die de spotjes op tv had?
"als u een misdaad ziet gebeuren, grijp dan niet in, maar pak uw mobiele telefoon en maak foto`s of video`s" ? Neen die vlieger gaat niet op. Wel als hij het groepje bezig ziet. Gewoon als kind en ouder de verantwoording nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij ziet toch het groepje bezig. Wat is het verschil?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij maakte deel uit van de groep.

Andere antwoorden (8)

Hij is en blijft medeplichtig.
Hij had gewoon zijn vrienden tegen moeten houden, of weg lopen...

Toegevoegd na 22 seconden:
Of weg moeten lopen...*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dit klopt hij is medeplichtig omdat hij niet ingegrepen heeft zodat ze het niet zouden doen.
Gewoon in het cirque mee lopen en doen wat ze willen dan ben je er met een paar weken vanaf. Je krijgt waarschijnlijk een paar gesprekken en je zoon moet een brief schrijven met zijn bevindingen, en reactie op bepaalde vragen van BH. Maar hij krijgt waarschijnlijk ook een bepaalde periode aangemeten als dat het weer gebeurt er verdere sancties zullen volgen.

Dit is ook wel om te voorkomen dat je zoon het als "normaal" zou kunnen beschouwen dat men zo iets doet.
Maar dat weet jij beter want jij voedt je zoon op, maar inhoudelijk weet de overheid dit niet en gelden er algemene regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gaat het in dit geval niet om. Hij had niet fysiek moeten ingrijpen, maar in ieder geval moeten protesteren en dit moeten melden aan de eigenaar van het pand, M of de politie. Dan wordt je niet meer als medeplichtig beschouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja daarom is het ook zo krom, wat zijn de gevolgen als je je schoolgenoten terrecht wijst. ( In deze tijd van agressie en geweld) Daarom beste remedie loop weg. Je eigen veiligheid gaat dan voor vind ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar hij heeft het ook niet gemeld. In principe is hij medeplichtig als hij niet heeft ingegrepen, maar als hij het wel heeft gemeld aan de eigenaar van het pand, M of de politie, wordt dit waarschijnlijk door de vingers gezien. Zijn medeplichtigheid is dus voornamelijk het gevolg van het niet melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat betekent dus ook dat als je met een groep rond één opgevoerde scooter staat allen aangemerkt worden als medeplichtig en dus vanaf vandaag een boete kunnen krijgen, zou leuk zijn, hoefde de regering niet zoveel te bezuinigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een opgevoerde scooter is eigendom van één van die jongens en is dus zijn verantwoordelijkheid. Dit gaat om een misdrijf waarbij schade wordt toegebracht aan bezittingen van derden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Daanr, ken je de strekking van artikel 1 van de grondwet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Sanzoo De vraag is hier of de zoon van vraagsteller medeplichtig is. Duidelijk is dat dit niet het geval is, hij heeft geen daad verricht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
me·de·plich·tig bn met anderen schuldig: ~ aan iets zijn Je hoeft nog niet iets te doen om ergens schuldig aan te zijn.
Stel, je ziet een ongeluk gebeuren, maar je had het kunnen voorkomen. Dan heb je geen daad verricht, maar ben je wel schuldig.
Stel, je ziet een inbreker inbreken in een huis, dan bel je toch de politie? Als je dat niet doet, ben je medeplichtig. Dit is zo'n zelfde soort situatie, alleen het probleem is hier dat de zoon van de vraagsteller de daders kende en daarom niet ingreep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Daanr. Wanneer is men schuldig aan iets? Graag zie ik ook een wetsartikel of een jurisprudentie die mij strafbaar stelt als ik een inbraak niet meld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:
1zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;
2zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf."
http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht.html#628
Wetboek van Strafrecht art. 48. In het geval van de zoon van de vraagsteller is hier gelegenheid verschaft, door niet te protesteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zo heeft hij gelegenheid verschaft? De officiële site van de overheid waar de overheid de mensen mee informeert geeft zelfs aan dat men niet mag protesteren maar enkel een persoonsbeschrijving mag opnemen of het voorval filmen / fotograferen. Totale onzin dus. Gelegenheid verschaffen is een handeling verrichten waardoor de misdaad plaats kon vinden.
De eerste juridische vraag die je jezelf moet stellen, is of dit een overtreding is of een misdrijf. Medeplichtigheid aan een overtreding is namelijk niet strafbaar. Ik heb helaas slecht nieuws, dit is een misdrijf en geen overtreding omdat het valt onder Titel XXVII van het WvSr (Vernieling of beschadiging).

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarmee komen we dus tot de simpele conclusie dat medeplichtigheid strafbaar zou zijn in dit geval. Hij is hier geen mededader maar inderdaad een medeplichtige. Dit is een belangrijk verschil waartussen we onderscheid moeten maken.
Artikel 48 (WvSr) komt hier om de hoek kijken:
ls medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:

"Art. 48
Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:
1.
zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;
2.
zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf."

Toegevoegd na 5 minuten:
De hamvraag is natuurlijk, is uw zoon hiermee medeplichtige? Is hij behulpzaam geweest? Ik denk dat dat in ieder geval niet zo is en ook onmogelijk te bewijzen valt. Hij kan namelijk meer als toeschouwer worden gezien.

Maar hij gaf wel gelegenheid door de politie niet te waarschuwen en/of te TRACHTEN het misdrijf te voorkomen. Was dit al dan niet opzettelijk? De vraag is, hoeveel hij er van te voren vanaf wist (dit kan uitmaken in sommige gevallen).

Als je kunt aantonen/aannemelijk maken dat hij in een bepaalde schok-toestand verkeerde en daardoor niet meer helder kon denken, is er een redelijk goede kans dat hij sowieso niet echt als medeplichtige kan worden aangerekend omdat hij niet 'opzettelijk' gelegenheid bood.

Toegevoegd na 11 minuten:
Let trouwens even op Art. 49:
1) Het maximum van de hoofdstraffen op het misdrijf gesteld wordt bij medeplichtigheid met een derde verminderd.
4) Bij het bepalen van de straf komen alleen die handelingen in aanmerking die medeplichtige opzettelijk heeft gemakkelijk gemaakt of bevorderd, benevens hun gevolgen.

In hoeverre zouden zijn pogingen invloed hebben gehad op de uitkomst van het misdrijf? Met een beetje geluk (ik ken de situatie niet) kom je hier op een zeer grote vermindering van de straf.

Zie art 350; dat wordt dus voor standaard medeplichtigheid een maximum van 1,5 jaar voor meerderjarige.

Toegevoegd na 17 minuten:
Maar kijk eens http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnAQ8130.html ; ik geloof dat dit nooit meer dan een half jaar zou worden.
Het is aan jou, ik zou toch echt naar Bureau Halt gaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor als je toch naar de OvJ wilt: Als ik toch even in het jeugdstrafrecht kijk, zal het denk ik nooit meer dan een paar weken cel worden in jeugddetentie. Laat hem spijt betuigen en laat hem vertellen dat hij in een soort van schok was en daardoor de politie niet tijdig kon informeren alsmede het niet kon verhelpen. Daartoe was hij gewoon niet in staat. Vertel ook wat over pikorde in de groep. Pleit dat je de schade eventueel bereid bent mede te vergoeden als het door jouw toedoen mede is veroorzaakt en bereid bent tot een taakstraf/geldboete. Laat duidelijk doorschemeren dat dit echt uniek is en je er van ondersteboven bent... Ik denk dat het dan wel mee zal vallen, toch adviseer ik even met BH te praten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men is in Nederland nog steeds niet verplicht een melding van een wetsovertreding te doen. Hij gaf dus niet de gelegenheid, aan de hand van de spotjes van postbus 51 mag hij zelfs niet ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt de zaak dus een stuk rooskleuriger, Theo? Ben je het verder eens?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles wat je geschreven hebt is dus niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt de strafmaten zelf? Nee, ik denk ook niet dat het tot een veroordeling zou komen, maar als; is het fijn te weten wat het dan zou kunnen zijn. Vandaar dat ik het voor de volledigheid schrijf....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@svdongen
Quote 1: "Daarmee komen we dus tot de simpele conclusie dat medeplichtigheid strafbaar zou zijn in dit geval. Hij is hier geen mededader maar inderdaad een medeplichtige." Quote 2: "Nee, ik denk ook niet dat het tot een veroordeling zou komen" Wat is het nou ? De vragensteller wil weten of het (op juridische gronden) terecht is dat zijn zoon naar BH moet. Niet wat de maximum straf via de OvJ kan zijn. (Als is dat inderdaad ook wel nuttige informatie.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is juist geen grond om aan te nemen dat hij medeplichtig is, als iemand die toekijkt al medeplichtig is gaan we veel te ver.
ja hij is helaas medeplichtig, maar je zoon kijkt de volgende keer wel uit als ie met zijn vrienden/klasgenoten op stap gaat. beschouw het als een leermoment voor je zoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als je een auto verkeerd geparkeerd ziet staan en je doet er geen melding van dan ben je medeplichtig, ben ik blij dat ik in een ander Nederland leef.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer ik het antwoord van svdongen leest gaat maakt het uit of het om een overtreding of om een misdrijf gaat. Een fout geparkeerde auto is geen misdrijf. Het niet voorkomen van een moord (extreem voorbeeld) maakt je dus wel medeplichtig. Daar kan ik me persoonlijk iets bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook het niet voorkomen van een moord maakt je niet medeplichtig, dat maakt je strafbaar ingevolge artikel 160 wetboek van strafvordering. Was het medeplichtig geweest was artikel 160 wsv nooit nodig geweest en ook niet geschreven.
Goede advocaat zoeken en door laten sturen naar de OVJ.

Uw zoon heeft niets strafbaar gedaan, men is in Nederland nog steeds niet verplicht om een overtreding van de wet te melden en de spotjes van postbus 51 geven duidelijk aan dat ingrijpen afgeraden wordt vanwege het gevaar zelf slachtoffer te worden.

Uw zoon is zeker niet medeplichtig.

Toegevoegd na 14 uur:
Als uw zoon in deze als medeplichtig kan worden aangemerkt, kan elke passagier in een auto die te snel rijdt voortaan vervolgd worden vanwege medeplichtigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat Theo wel een punt heeft. Er zijn maar enkele zware gevallen (bijv. moord, verkrachting, vrijheidsberoving) waarbij er wel een meldplicht is. Bij de meeste dingen is dat er niet en kan 'ie dus niet worden gestraft voor het niet melden ervan. Hij kan dan alleen worden gestraft als 'ie daadwerkelijk iets heeft gedaan en dat moeten ze dan eerst maar zien te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook in die gevallen die jij noemt Widar heeft men geen enkele verplichting, hierbij verwijs ik naar de eerste dode door onzinnig geweld die het landelijk nieuws haalde (Kloppenburg), ook daar waren omstanders die niet ingrepen en / of een melding deden, allen die vervolgd werden zijn ontslagen uit rechtsvervolging danwel zijn de zaken geseponeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wetboek van Strafvordering, artikel 160: Kennis dragen van een misdrijf 1.Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar. 2.De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen. 3.Evenzoo is ieder die kennis draagt dat iemand gevangen gehouden wordt op eene plaats die niet wettig daarvoor bestemd is, verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken dit artikel Widar, het is ook daarom dat ik refereer aan de gang van zake rond Kloppenburg. Rond die vechtpartij stonden enkele tientallen toeschouwers en waren er maar een drietal meldingen van geweld binnengekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Theo: Maar waarom zijn die zaken dan geseponeerd of zijn ze ontslagen? Het kan best zijn dat dit artikel van toepassing was, maar dat men om andere redenen vond dat vervolging niet mogelijk was (gebrek aan bewijs bijv., ik verzin maar wat). Feit is dat er wel een meldplicht is voor bepaalde misdrijven. Als je bijvoorbeeld weet dat een leraar met z'n handen aan een minderjarige heeft gezeten, dan ben je verplicht dat te melden. Dat men je niet vervolgt als je dat niet doet, kan verschillende redenen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Bas: Uiteraard. Ik gaf slechts aan dat er wel een meldplicht is voor bepaalde zaken, verder niet. Ik wilde absoluut niet zeggen dat dat van toepassing was op deze vraag. De opmerkingen over mijn persoon ga ik maar niet op in, ik geloof niet dat dat iets met de zaak te maken heeft. Als iemand problemen met m'n benadering heeft, dan kan 'ie dat in een pb kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zaken zijn geseponeerd vanwege de ontslagen van rechtsvervolging. Ontslag van rechtsvervolging volgde omdat er al mogelijk een melding van geweldpleging tegen een persoon was geweest, daarbij is de huidige opsporingsambtenaar enkel te bereiken via telefoon en ondanks dat nagenoeg iedereen een telefoon heeft is het niet te bewijzen dat ze ten tijde van de geweldpleging ook daadwerkelijk de telefoon bij zich hadden. Het ontslag was dus omdat niet te bewijzen was dat de omstanders een opsporingsambtenaar hadden kunnen alarmeren. De melding had ook kunnen plaats vinden nadat het misdrijf is gepleegd echter waren toen de opsporingsdienst al aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah kijk, dus er is wel degelijk naar de meldplicht gekeken, het viel alleen niet hard te maken. Zijn er eigenlijk zaken geweest waarbij men wel vanwege verzuiming van de meldplicht is veroordeeld? (Puur nieuwsgierigheid. Ik wil niks bestrijden, want ik ben het immers eens met dit antwoord!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zover ik weet is het in de Nederlandse rechtspraak nog nooit voorgekomen, het is namelijk zo verdomd moeilijk te bewijzen, daarbij is het moraal van de mensen over het algemeen zo hoog dat men vanzelf melding maakt van dergelijke feiten als men er getuige van is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan alleen maar Belgische voorbeelden vinden tot dusver. (Vorige week nog een man veroordeeld wegens toekijken bij een verkrachting.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ert1: Camera's zijn meer een afschrikmiddel dan dat er daadwerkelijk meer mensen door veroordeeld worden. En zelfs dat alleen nog maar tijdelijk. Daar stond pas nog een artikel over in de krant. Wat je verder noemt is niet het getuige zijn van een misdrijf, maar van iemand laten creperen, dat is iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste ert1 Ik ontken nergens dat men niet vervolgd mag worden als men getuige is van een zware misdaad en men er enkel bij gaat staan kijken, het probleem zit hem in de bewijslast, hoe ga je het bewijzen dat hij niet het woord help gezegd heeft, hoe ga je bewijzen dat een persoon niet gezegd heeft: foei dat mag je niet doen, zo kan ik nog een honderdtal andere dingen verzinnen waardoor het OM met lege handen komt te staan. Echter hebben we het hier niet over art. 450 wsr of art. 160 wsv maar over een licht vergrijp, vernieling.
Zie het maar gewoon zo, je zoon had daar niet hoeven te zijn. Je zoon zal vast oud en wijs genoeg zijn om te weten wat wel en wat niet getolereerd wordt door de politie en daar is dit voorval er eentje van. Je zoon had kunnen beslissen er niet aan mee te willen doen en zijn klasgenoten kunnen zeggen iets anders te gaan doen en weg te gaan, maar hij besloot te blijven en er gewoon naar te kijken en/of zijn klasgenoten aanmoedigen.

Dat is nu eenmaal niet toegestaan, dit noemen ze medeplichtigheid, net zoals je een bestuurder bent van een auto en de daders van een overval van plaats A naar plaats B brengt, je hebt dan zelf niemand geld afhandig gemaakt maar je maakte deel uit van een strafbaar delict, dat is je zoon dus ook. Je klapt toch zeker wel in je handjes dat die vrienden van je zoon niet de ramen van jouw huis ingooiden?
Dan had je ook liever gehad dat je zoon je vooraf op de hoogte had gebracht?

Van bureau halt kan hij leren hoe te reageren in dergelijke situaties, wat wel en niet mag. Accepteer het....leer je zoon liever in een volgende situatie weg te gaan en dit te melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medeplichtigheid is iets anders, dan heb je wel actief bijgedragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een taakstraf van bureau Halt is niets anders dan een werkstraf opgelegd door de rechtbank met dit verschil dat de gestrafte ook een excuusbrief moeten schrijven richting gedupeerde.
Volgens mij moet bewezen worden dat hij medeplichtig is.
In je uppie 5 kwajongens tegenhouden, er zijn er om minder vermoord......!
Ik denk dat je zoon met succes deze zaak kan voorleggen aan de rechter, hij heeft NIET meegedaan en NIET ingestemd en GEEN gelegenheid verschaft.
Numeriek waren de daders in een flinke meerderheid zodat een jonge persoon niet verweten kan worden dat hij met deze situatie geen raad wist.
Wellicht is bovenstaande nuttig voor zijn relaas bij de rechter.
Je bent niet medeplichtig omdat je(toevallig) in de buurt van een misdrijf bent, we zitten hier niet in de USA.

Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Laat maar voorkomen, zou ik zeggen.

Ingaan op halt houdt automatisch schulderkenning in en dat kan later gevolgen hebben.

Laat je niet nogmaals intimideren, eerst door daders en daarna door HALT, er zijn grenzen en daar moet ook de wetgever zich aan houden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer het naar de officier van justitie gaat loopt het met een sisser af.Wanneer er geen bewijzen zijn dat uw zoon ruiten heeft ingegooid krijgt hij hooguit een preek waarin hem wordt gemeld dat hij weg had moeten lopen en de politie had moeten bellen.
Het is de mens eigen om te gaan kijken bij opstootjes en vernielingen en voor rechters ondoenlijk om iedereen daarvoor te bestraffen; wanneer ze hier niet massaal aangifte van zouden doen,of zelf zouden ingrijpen, of niet op de plek zouden blijven staan kijken.
Bovenstaand verhaal wordt anders wanneer uw zoon klasgenoten heeft aangemoedigd,of op enige andere wijze een bijdrage heeft geleverd aan het strafbare feit(vernielen van ruiten/pand).