Kun je een taakstraf krijgen als je al een fulltime baan hebt?

Stel je gaat per ongeluk een keer over de schreef en doet iets strafbaars. En je krijgt een taakstraf. Gebeurt dit ook als je al een fulltime baan hebt? En zo ja, hoe regel je dat dan? Voer je die taakstraf dan in de weekenden of avonden uit? Of moet je hiervoor vakantie opnemen?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
14K
crispy
4 jaar geleden
Je zal dan zeker moeten zorgen dat je beschikbaar bent voor de taakstraf. Hoe je dat doet, is aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan gewoon. Een ex collega van mij werkte 50+ uur pw en kreeg een taakstraf van 40 uur. Heeft ie vrij voor moeten nemen.

Antwoorden (2)

Ja ook dan kan je een taakstraf of zelfs gevangenisstraf krijgen. Vrije dagen opnemen of vakantie is dan je enige oplossing. Zou wel handig zijn om te zeggen ja maar ik werk dus ik kan geen straf krijgen. Maar zo werkt het niet.
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ zo is dat. En als de taakstraf niet goed wordt uitgevoerd kan afhankelijk van de leeftijd, de vervangende hechtenis worden toegepast.
Zonnebloem1977
4 jaar geleden
Dan zou je je er nog uit kunnen redden door te zeggen dat je een bepaalde cursus gaat volgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Zonnebloem1977, die cursus ga je dan maar na beëindiging van de werkstraf volgen. De hoop dat je onder de werkstraf uit kan komen door smoesjes kun je begraven. De Toezichthouder Nederlandse Reclassering is voor geen enkele uitvlucht gevoelig. Je zult met een smoes moeten komen die zij nog niet kennen.
Ja, dat kan zeker!

In de praktijk kan er wel rekening gehouden worden met het feit dat je een fulltime baan hebt. Met het uitvoeren van de taakstraf is er immers al gerechtigheid: ook nog je baan verliezen vanwege de taakstraf is een onnodige extra straf. De reclassering zou bijvoorbeeld met je kunnen afspreken dat je de taakstraf op zaterdagen uitvoert: een straf van 40 uur kan dan bijvoorbeeld op vijf zaterdagen worden uitgevoerd. Met de reclassering (en eventueel je werkgever) moeten er dus afspraken worden gemaakt over het uitvoeren van de taakstraf in de praktijk.
Een probleem hierbij is dat taakstraffen vaak worden uitgevoerd bij publieke organisaties, zoals bijvoorbeeld gemeenten. Vaak wordt daar niet op zaterdag gewerkt. Als de reclassering geen geschikte werkplek voor de veroordeelde kan vinden, zal deze alsnog op gewone werkdagen (maandag t/m vrijdag) zijn staf moeten uitvoeren. Daarvoor zal hij of zij dan dus wel vrij moeten nemen, in overleg met zijn werkgever. Dit geregel kan werken als een extra waarschuwing voor de veroordeelde: zorg ervoor dat je je in de toekomst houdt aan de regels, zodat je geen straf(fen) meer krijgt.
Toegevoegd op 08 december 2019 15:27: tekst
Antoni