Is het "illegaal" om over je leeftijd te liegen?

bijvoorbeeld bij een kleding winkel omdat je anders niet achter af mag betalen? of via ideal mag betalen of wat dan ook.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
8.2K
jc54
4 jaar geleden
Liegen is willens en wetens onwaarheid vertellen. Dit is altijd om een ander te misleiden, en is in wezen altijd illegaal.
Pieterke
4 jaar geleden
Je kunt er in elk geval problemen mee krijgen. Stel dat je iets hebt besteld en je wilt de aankoop ongedaan maken. Dan is de kans aanwezig dat dat niet lukt omdat je gelogen hebt over je leeftijd.
SentWierda
4 jaar geleden
De vraagsteller gebruikt het woord illegaal.
Het had ook een ander woord kunnen zijn. Bijvoorbeeld in plaats van illegaal: illiciet (en dat betekent: ongeoorloofd).
Is het illiciet/ongeoorloofd om over je leeftijd te liegen?

Antwoorden (2)

In deze context is dat illegaal. Liegen over je leeftijd zorgt er immers voor, dat je iets kunt doen, dat eigenlijk niet is toegestaan.
tinus1969
4 jaar geleden
Volgens Van Dale betekent illegaal: “In strijd met de wet”. Liegen is in dit geval bij de wet niet verboden.
In de wet staat wel dat minderjarige kinderen geen contracten kunnen sluiten zonder toestemming van de ouders. Dit betekent dat verkopers er vanuit mogen gaan dat kinderen toestemming van hun ouders hebben als zij iets kopen.
Mocht er iets misgaan met de betaling, dan hebben jij en je ouders dus een probleem.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Waarom zou liegen bij wet niet verboden zijn?
Als een politieagent jou vraagt naar je leeftijd en je geeft bewust een verkeerde leeftijd op, dan is dat verboden - dus illegaal en strafbaar.
SimonV
4 jaar geleden
Klopt. Ik zeg dan ook: liegen is in dit geval bij de wet niet verboden.