Kan mijn moeder haar pgb wmo zorgdienst verandert naar pgb WLZ?

Mijn moeder heeft nu pgb wlz zorg...maar het belijkt dat dit dienst is niks voor haar omdat de verpligkundige pass 2 dagen 10 minuten per week bij haar zijn... En mijn moeder situatie word lastiger bij de dagen.. Zij heeft een chronic ziekte ( diabetes) en bloedruk en lichameelijk is bijna weinig kannen te bewegenen... En haar geheugen is zeer slecht...zij heeft niemaand om geven... Zij kan English of dutch nooit te spreken...

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Informeer eens bij het Centraal Indicatieorgaan Zorg (CIZ). Zij kunnen je meer vertellen. https://www.ciz.nl/

Antwoorden (1)

Je moeder is ontevreden over de hoeveelheid zorg die ze krijgt. Dat heeft weinig tot niets te maken met de regeling waar zij onder valt (WLZ versus WMO).
Je kunt niet zelf kiezen in welke regeling je valt, omdat de zorgzwaarte anders is. Mensen die in de WLZ zitten zijn - in het algemeen - ernstiger beperkt dan mensen die onder de WMO vallen.

Maar je vraag is mij niet helemaal duidelijk. Eerst lijk je aan te geven dat je moeder van WMO naar WLZ wil, maar daarna schrijf je dat ze in de WLZ zit. Dat er slechts twee keer per week tien minuten zorg verleend wordt, past dan weer bij geen van beide regelingen: verpleegkundige zorg valt namelijk niet onder de WMO. En WLZ-indicaties zijn altijd uitgebreider dan een paar keer per week tien minuten.

Los daarvan: Je geeft aan dat je moeder een PGB heeft. Dit betekent dat zij zelf haar zorg inkoopt. Als ze in de WLZ zit, zal ze zeker voldoende budget hebben om meer zorg in te kopen. Ze kan dan afspraken maken met die verpleegkundige dat hij of zij vaker komt, óf meer mensen aannemen zodat ze meer zorg krijgt. Als ze onder de WMO valt, dan valt daar dus géén verpleegkundige zorg onder. Mogelijk heeft ze dan huishoudelijke hulp uit de WMO en verpleging van haar zorgverzekeraar. Als dat zo is, moet je eerst weten of haar indicatie voldoende is. Als ze genoeg budget heeft, kan ze ook hier meer zorg inkopen. Is de indicatie daar te laag voor, dan kan ze een verhoging aanvragen bij de wijkverpleegkundige.

Als je moeder geen Engels of Nederlands spreekt, neem ik aan dat ze een vertegenwoordiger heeft die haar helpt bij het zoeken van zorgverleners en het declareren van de verleende zorg. Misschien ben jij dat wel? Zo niet, zoek dan uit wie dit is en overleg daarmee.

Je moeder zou er ook voor kunnen kiezen om haar PGB om te zetten naar Zorg in Natura (ZIN). Als zij niet in staat is zelfstandig het PGB te beheren, is dit wellicht de betere keuze. Ze houdt dan dezelfde indicatie, maar hoeft niet zelf zorgverleners te zoeken en daar afspraken mee te maken. De zorg wordt dan geleverd door een (thuiszorg)organisatie. Je moeder hoeft de zorg ook niet meer zelf te declareren. Dit doet de organisatie voor haar.

En als er inderdaad sprake is van een WLZ-indicatie, is er een indicatie voor zorg én wonen. Bijvoorbeeld wonen in een verpleeghuis. Mogelijk is dat ook een optie voor je moeder.

P.S.: als je nog vragen hebt, reageer dan gerust. Als je meer informatie hebt over haar precieze indicatie, kan ik mogelijk beter advies geven.