Wat verstaat men precies onder "voorbereiden woninginbraak"?

Op nu.nl staat een artikel dat de overheid het voorbereiden van een woninginbraak altijd strafbaar wil stellen. En dat dit nu alleen maar kan in de nachtelijke uren.

Ik haal daar het volgende uit: X wil inbreken bij Y. Y gaat elke dag om 7:00 naar het werk. X weet dat, dus die gaat om 9:00 een kijkje nemen bij het huis van Y. Wat voor sloten en beveiliging Y heeft. Daarna gaat X naar huis en maakt zijn plan de campagne voor de inbraak.
Dit is niet strafbaar.

Doet X deze research 's nachts dan is het wel strafbaar.

http://www.nu.nl/politiek/4170486/voorbereiden-woninginbraak-voortaan-altijd-strafbaar.html

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een hele moeilijke zaak. Als me snachts zoekens rondom een woning loopt dan kan dat als verdacht aangemerkt worden. Lopen twee mensen overdag rondom een woning, dan zijn zij misschien de weg kwijt.
Het gaat om het bewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O ik had gedacht : dat het nu strafbaar ( zou kunnen zijn ) wordt met inbraakwerktuigen in je kofferbak rond te rijden . Zoals bivak mutsen , koevoeten , ik kan nog wel meer opschrijven qua werktuigen maar dat brengt mensen op verkeerde ideeën . Dus dat de voorbereiding btr aangepakt kan worden . Maar ?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Daatom mijn vraag @Kapperkort.
Ik snap de uitleg in het artikel niet helemaal. Ik vind een kofferbak met inbraak spullen geen voorbereiding. Hooguit een: op alles voorbereid zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een kofferbak met allemaal spullen betekent: "op alles voorbereid zijn" dan houdt dat in dat je in geval van een calamiteit de spullen bij je hebt, die je op dat moment nodig hebt voor je veiligheid. Of (kan ook zijn) die je nodig hebt om een legaal beroep uit te oefenen. Hoef je tijdens de klus niet steeds naar de Gamma. Een kofferbak met spullen waarmee je in kunt breken, kan betekenen: spullen bij je hebben om ergens in te gaan breken als de kust veilig is.
De politie herkent meestal het typische inbrekersgereedschap wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ JoanDArc
Ben het eens met je, vooral je slotopmerking. Als je naast een bivakmuts en koevoet en een loper een kaart bij je hebt waarop staat in welk huis je niet moet zijn omdat er een hond is, denk ik echt dat je een probleem hebt (zie mijn antwoord).
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Je hebt natuurlijk wel gelijk, ga maar eens met een ijzeren staaf naar een voetbalwedstrijd... Maar ik begrijp dus, dat als je 's nachts met een kofferbak vol inbrekers artikelen rondrijd, dat je strafbaar bent, maar overdag niet. En het plannen van de inbraak zoals ik in de v raag heb beschreven is dus helemaal niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het bij je hebben van inbrekerswerktuigen is (bijna altijd? anders veelal) verboden op grond van de APV. Ik denk dat het dus gaat om rond het huis lopen, even aan de poort voelen, aanbellen of observeren, etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies ik heb alleen het verschil beschreven tussen "iets voorbereiden" en "er op voorbereid zijn".
's Nachts kan men iemand aanhouden, dan is bepaald gedrag of het bij zich hebben van gereedschap niet gangbaar, overdag is bewijs moeilijker.
Het artikel in de APV moet in redelijkheid worden toegepast, omdat er mensen zijn die op grond van hun beroep gereedschappen vervoeren die als inbrekerswerktuigen beschouwd kunnen worden.
De bewijsvoering is voor bepaald gedrag overdag bijzonder moeilijk, met de nieuwe wet zal bepaald gedrag niet getolereerd worden. Bewijs maar dat je voor de lol om andermans huis loopt of aan andermans poort voelt. Nu komt men nog weg met de opmerking; dat moet ik toch zeker zelf weten. Maar het blijft ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Joan: "Ik heb OCD, ik MOET al die deurkrukken aanraken" Zoiets? Ik zie trouwens dat ik eerst op de link had moeten klikken, daar wordt ook al genoemd dat het bij je hebben van inbrekerswerktuigen op grond van de APV al verboden is. Ik ging er daarom vanuit dat deze wijziging iets anders in moest houden, maar het gaat om een combinatie van maatregelen. Het verbaast me overigens dat blijkbaar het voorbereiden van een inbraak tot nu toe niet strafbaar is wanneer je dat overdag doet. Bewijsvoering is inderdaad vaak lastig; intentie aantonen is dat altijd. Maar wanneer het bewijs er IS, is het hoogst verwonderlijk dat de handeling dan niet strafbaar is omdat het overdag gebeurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies 's nachts is nu eenmaal bepaald gedrag eerder verdacht dan overdag. Loopt men snachts in andermans tuin dan is dat niet om een verloren voetbal te zoeken (bij wijze van spreken, iedere vergelijking gaat natuurlijk mank.
Voor bepaald gedrag geldt snachts de term "voorbereiding" niet meer. De wet is er ook nog niet, dat kost heel wat uren, dagen, maanden, jaren en hoofdbrekens om zo'n artikel sluitend te maken. Jij mag gerust alle deurknoppen aanraken hoor, ook snachts.

Antwoorden (1)

Het is volkomen logisch om het overdag voorbereiden van een inbraak strafbaar te stellen. 's Nachts zie je namelijk veel minder, dus als je overdag (als Y aan het werk is en mevrouw Y boodschappen doet, de kinderen naar school brengt of koffie drinkt bij buurvrouw Z) gaat kijken, kun je veel meer informatie krijgen. Je kunt bovendien onopvallend foto's maken ( s nachts met flits valt dat wel op). Kortom een a.s. inbreker komt overdag veel meer te weten.
Tel daarbij de gevallen waarbij wordt ingebroken tijdens de vakantie: aanbellen, is er geen gehoor dan is het huis wellicht een interessant object. Overdag aanbellen valt immers niet zo op, Joost mag weten waarom iemand aanbelt zeker als het open en bloot gebeurt. Dus het overdag verzamelen van informatie verbieden/ strafbaar stellen zal echt een aantal inbraken voorkomen, vooral in wijken met veel sociale controle/ groepsdruk.

Toegevoegd na 7 minuten:
Om nog op je hoofdvraag terug te komen: onder dit voorbereiden wordt verstaan het kopen/ meenemen/ lenen/ stelen van bij een inbraak benodigde werktuigen; het maken van een werkplan (20 seconden woonkamer doorzoeken, 10 seconden slaapkamer 1, 10 seconden hall, etcetera. natuurlijk ook het aanmaken van valse sleutels/ lopers, klaarzetten van een trapje bij der schutting (er is veel meer te bedenken). Het onderzoeken van iemands gewoonten/ leefpatroon kan er ook onder vallen.

De politie informeerde onze straat ooit dat er veel risico op inbraak was: men had bij een inbraak in de straat achter die van ons de inbreker op heterdaad betrapt (de achterbuurman zag s avonds iemand met een trapje over de schutting klimmen). Die inbreker bleek een kaart bij zich te hebben, waarop sommige huizen in onze straat waaronder het onze, met een H gemerkt waren -- dat betekende dat daar een hond was, dus geen 'inbraakhuis': over voorbereiden gesproken. Die inbreker was vast nog meer van plan.

En er is inderdaad (veel) later drie huizen verder in onze straat ingebroken, waarschijnlijk omdat deze mensen een groot computerscherm redelijk dichtbij de straatzijde in de woonkamer hadden staan (en ze hadden geen hond).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe is dit een antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat verstaat men precies onder "voorbereiden woninginbraak"? Plak daaronder eens jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Bij mij is vorig jaar ingebroken. Op klaarlichte dag, om 13.00. De naaste buren - veel verderop - hebben nog naar hen gezwaaid. Toch wist men later te vertellen dat zij al een jaar dagen achtereen gesignaleerd waren, maar daar kon de politie niets aan doen. Men mag iedere dag eenzelfde route lopen.
Bij wijziging van de wet zou bv naar een Id gevraagd kunnen worden en tegelijkertijd vragen om de inhoud van hun tas te tonen. Breekijzertje, handschoenen bij 30graden, vreemde mutsjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Mr Tomaat: ik geef in de toevoeging na 7 minuten toch een aardige opsomming? Of kan ik je nog een plezier doen door als voorbereiding een diploma van de dievenschool te noemen :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@willemneochorio Mijn reactie viel voor jouw uitbreiding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+voor de uitbreiding