Mag een ouder spullen van kind(<18) verkopen en rekening kind leeghalen om eigen schulden te voldoen?

Mogen ouders de spullen van een minderjarig kind verkopen en bankrekeningen van een kind leegtrekken om zo hun eigen schulden te betalen?

De rekeningen zijn:
-Rekening A = Rekening op naam ouder, ouder stort hier geld op.
-Rekening B = Rekening op naam kind, giften van opa en oma, verjaardagsgeld en geld verdiend met bijbaantjes.
De spullen zijn
-Cadeau's van verjaardagen
-PlayStation 4 (gekocht van zelf verdiend geld met bijbaantje vakkenvuller)
-Gitaar gekregen van ouders

Schulden ouders zijn voor TV gekocht op de pof, maar incassobureau zit er nu achteraan.
Kind woont in bij ouders.

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Antwoorden (1)

Los van het feit, dat het immoreel is staat het de ouders in die situatie niet vrij om geld van de rekening van het kind op te nemen en voor andere doeleinden dan voor het kind te gebruiken. De ouders zijn weliswaar bewindvoerder over het vermogen van het kind, maar zij moeten dat bewind wel als goede bewindvoerders voeren. In de rechtspraak is uitgemaakt dat het opnemen van geld van de bankrekening van het kind voor eigen gebruik van de ouders, bijvoorbeeld voor het voldoen van eigen schulden, niet kan worden gezien als goed bewindvoerderschap. Doen de ouders dat, dan kunnen de ouders – op grond van een vordering van het kind – dus worden verplicht de geleden schade aan het kind te voldoen. Deze schade zal in ieder geval bestaan uit het opgenomen geldbedrag en de gederfde rente.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Zit er verschil tussen geld op een rekening en de spullen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Het gaat om het vermogen van het kind, dus in principe is dat geld én spullen. Het zal wél moeilijk zijn voor een rechter duidelijk te maken welke spullen door de ouders gegeven zijn en welke oor het kind zijn aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elder161, het antwoord klopt, want overgenomen van de bron.
Met je reactie ga je de fout in. Je interpretatie van spullen is onjuist.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JoanDArc
Je hebt gelijk.
LeonardN
3 jaar geleden
Spullen zijn goederen lijkt me. https://www.encyclo.nl/begrip/vermogen
Vermogen Het totale bezit aan geld, goederen, rechten en vorderingen na aftrek van verplichtingen.