mogen wij een oranje zwaailamp gebruiken als wij loslopende of gewonde dieren van de weg halen ? wij zijn vzw dierenambulance blue cross

politie Lommel, controleert en viseert ons omdat wij als VZW Dierenambulance Blue Cross een oranje zwaailamp op ons dak hebben staan, wij gebruiken deze om aan andere weg gebruikers aan te tonen dat er gevaar dreigt en ook om onze eigen veiligheid te garanderen
kan dit, mag dit of is dit wij wet verboden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland heeft de dierenambulance een oranje zwaailicht. Hoe het in België zit, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
België kent dierenambulance niet echt
er zijn er maar 3 over heel het Belgisch grondgebied actief en de 2 anderen hebben ook zwaailampen een van de 2 gebruikt er zelfs blauwe, vandaar dat ik de reactie van onze politie niet begrijp.
maar wil je al vast danken voor uw antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rood en Blauw zijn iig verboden. Geel vind je ook op wagens van werkverkeer. Wat leuk, iets van 2 weken geleden hadden we een dierenambulance nodig voor een Vlaamse gebruiker, maar die zei dat er dat in Belgenland niet was! Keep Up the Good Work!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij deze laten wij u weten dat er 3 dierenambulances in België actief zijn waaronder wij van VZW Dierenambulance Blue Cross
http://www.dierenambulancebluecross.be
Rieneke1
12 jaar geleden
wat een vreemde dierenambu!
puppytraining, zadelmak maken van paarden, uitlaatservice, gedragsadvies, en ga zo maar door.
ben benieuwd naar hoeveel tijd en moeite jullie kunnen steken in het ophalen van en eerste hulp verlenen aan gewonde en zieke dieren, waaronder veel wilde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij werken met verschillende vrijwilligers die elk hun taken hebben
maar inderdaad we kunnen altijd nog nieuwe vrijwilligers gebruiken; maar dat was niet onze vraag onze vraag was meer bedoeld om duidelijkheid te krijgen ivm het gebruik van zwaailamp ja of neen
MVG
Rieneke1
12 jaar geleden
sabricar, daarom zet ik mijn vraag niet als antwoord, maar als reactie.
mijn vraag aan jou komt er uit voort, dat wij met 45 vrijwilligers er een dag- en nachttaak aan hebben om gewonde of zieke dieren van de straat te halen.
kan me niet goed voorstellen hoe jullie dat kunnen realiseren, met alle taken die jullie er bij hebben. in nl is het overigens zo, dat wij oranje zwaailicht mogen voeren, maar alleen als we stilstaan op een mogelijk gevaarlijk punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lessen en vakantie opvang doen we enkel periodiek en dit omdat we geen subsidie krijgen
onze eerste taak is vervoer van en naar en ophalen van loslopende en gewonde dieren maar hier warken wij ook samen met 2 andere vzw's die dezelfde doelen hebben.
Nl het natuurhulp centrum in opglabeek en het vogel en zoogdierenopvangcentrum in heusden zolder en zo proberen wij de taken tot goed uitvoer te brengen.
wij zijn trouwens ook nog maar pas opgestart sinds 25 februari vorig jaar en moeten nog groeien en naambekendheid krijgen.
daarom dat ik even wilde weten wat wel en niet kan
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt voor de verduidelijking, en veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan , ons doel is dieren welzijn en helpen van dieren in nood en zijn bereid daar heel ver voor te gaan,
heb opleidingen gevolgd zowel in nederland duitsland en belgie en sedert kort zijn we gestart met dierenambulance blue cross en hopen zelf ook dat het gaat aanslaan en dat we nog vele dieren kunnen en mogen helpen

Antwoorden (1)

Politie België geeft aan welke voertuigen een geel of te wel oranje zwaailicht mogen gebruiken:

Het gebruik van een oranje zwaailicht wordt strikt gereglementeerd in het koninklijk besluit van 15 maart 1968 betreffende de technische eisen waaraan de auto's, de aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Artikel 28 § 2.1°.c).5. bepaalt het volgende:

"De takelauto's en de voertuigen waarvan de breedte meer dan 3 m bedraagt moeten één of twee oranje-gele knipperlichten voeren die zodanig geplaatst zijn dat zij in alle richtingen zichtbaar zijn.

De voertuigen die speciaal bestemd zijn voor wegenhulp, de voertuigen die gebruikt worden voor de aanleg, het onderhoud, het toezicht of de controle van het wegennet en van de inrichtingen op, boven of onder de wegen, de voertuigen gebruikt voor het opruimen van vuilnis, de trage voertuigen voor landbouwgebruik, de voertuigen gebruikt voor uitzonderlijk vervoer evenals de begeleidende voertuigen ervan en de door de Minister van Landsverdediging aangeduide voertuigen van de Krijgsmacht mogen één of twee oranje-gele knipperlichten voeren die zo geplaatst zijn dat zij in alle richtingen zichtbaar zijn. Bij uitzondering kan de Minister van Verkeerswezen andere voertuigen toelaten één of twee oranje-gele knipperlichten te voeren.

Het artikel 51.1 van de Wegcode legt de gebruiksmodaliteiten uit van het oranje zwaailicht. Indien uw situatie niet vermeld staat in d

Wegcode artikel 51.1

51.1. De bestuurder van een defect voertuig moet de nodige maatregelen nemen om de veiligheid en vlotheid van het verkeer te verzekeren.

Te dien einde moet hij het voertuig opstellen zoals een geparkeerd voertuig.

Wanneer een auto of een door dit voertuig getrokken aanhangwagen evenwel niet kan worden verplaatst of slechts kan worden opgesteld op een plaats waar het stilstaan en het parkeren verboden zijn, moet de bestuurder dit voertuig op afstand signaleren door de gevaarsdriehoek, voorzien in artikel 81.2.1° van dit reglement.

De bestuurder kan bovendien gebruik maken van andere signalisatiemiddelen, ondermeer door het gelijktijdig doen functioneren van alle richtingsaanwijzers van het voertuig of door een draagbaar oranjegeel knipperlicht te plaatsen.

De auto of aanhangwagen waarvan de verlichtings- of signalisatiemiddelen defect zijn moet op dezelfde wijze gesignaleerd worden wanneer het voertuig niet duidelijk kan worden opgemerkt van op een afstand van ongeveer 100 meter.