mag een instelling mij zomaar vastpakken en afzonderen?

Hallo,

Ik woon in een jeugdzorg instelling met beperkende maatregelen in vorm van het vrijwillig kader, Mag een instelling mij dan vastpakken en afzonderen in een separeerruimte

Groetjes,

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Als jij je ernstig misdraagt mogen ze je volgens mij isoleren
LeonardN
4 jaar geleden
Ik denk dat deze pagina enigszins relevant kan zijn:
https://www.dwangindezorg.nl/gedwongen-zorg/vormen-van-dwang/separeren-en-afzonderen

Antwoorden (2)

Ja, als jij je misdraagt en/of niet aan de afspraken houdt, dan kan en mag de leiding ingrijpen. Als het vergrijp ernstig genoeg is, kan dat leiden tot isolatie.
jc54
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Zou je hier ook iets van een bron/link bij kunnen geven?
jodyenboyke
4 jaar geleden
Leonard, dit staat praktisch bij elke instelling in de regels en voorwaarden.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat geloof ik graag, maar niet zonder bewijs.
Daarnaast zal dit denk ik verder moeten gaan dan "voorwaarden". Isolatie/separeerruimte klinkt als een verregaande vorm van vrijheidsberoving, ik neem aan dat dit omkleed moet zijn met wetten. Ik weet niet of deze pagina relevant is maar het lijkt er wel op.
https://www.dwangindezorg.nl/gedwongen-zorg/vormen-van-dwang/separeren-en-afzonderen
Absoluut niet. Niemand mag jou zomaar vastpakken en afzonderen. Daar moet een reden voor zijn.

Maar ik denk dat er wel een reden is, alleen die heb je hier niet verteld.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nou, als ik bijvoorbeeld weiger naar mijn kamer te gaan worden er collega's bij geroepen en word ik vastgepakt en eventueel naar een afzonderingsruimte gebracht
LeonardN
4 jaar geleden
"mag een instelling mij zomaar vastpakken en afzonderen?"
"als ik bijvoorbeeld weiger naar mijn kamer te gaan" Ik heb geen idee of de ene actie de actie mag geven die jij beschrijft, maar je kan niet stellen dat dit "zomaar" gedaan wordt.