Je wordt tijdens politie line-up geidentificeerd, terwijl je niet verdacht was. Wat gebeurt er dan?

Stel: je wordt uitgenodigd voor een politie line-up, je bent niet de verdachte, maar 'opvulling', en wordt (abusievelijk) door het slachtoffer als dader geïdentificeerd. Wat gebeurt er dan met je?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (2)

Niets je mag dan gewoon weer naar huis, het gaat er juist om dat het slachtoffer, de door de politie opgepakte verdachte, eruit pikt.
LeonardN
4 jaar geleden
Vrijwel altijd zal een line-up worden gebruikt als één van de middelen om tot een rechtszaak te komen. Er zullen dus ook andere bewijzen moeten zijn voor de schuld van de verdachte. Men zal kunnen zeggen: Zie je wel, NIET ALLEEN de andere bewijzen geven de schuld van de verdachte aan, MAAR OOK de identificatie bij de line-up.

De 'opvullers' van de line-up zullen een alibi hebben voor het plegen van het strafbare feit, en zullen eenvoudig kunnen aangeven dat zij niet de pleger zijn. Of het alibi is van tevoren eigenlijk al bekend bij de organisatoren van de line-up. De 'opvullers' kunnen volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Police_lineup gevangenen, acteurs, politiemedewerkers of vrijwilligers zijn. Voor hen zal een onjuiste identificatie dus geen gevolgen hebben.
Antoni