Mag een hond in Nederland de hele dag aan een ketting liggen? Of is dat dierenmishandeling?

Ik bedoel dus niet of jij het persoonlijk als dierenmishandeling ziet, maar of het wettelijk verboden is.

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K
Ivana
4 jaar geleden
Natuurlijk is dat dierenmishandeling. De vraag is of de wet dat als zodanig ziet, want dan zou het verboden zijn. Ik weet dus niet zeker of het mag, maar als ik het zou zien, zou ik de eigenaar er wel op aanspreken.
Z512099
4 jaar geleden
Hond hele dag aan de ketting houden is zware dierenmishandeling, in België is het in bepaalde gemeenten verboden, elders mag het blijkbaar.

Antwoorden (2)

Helaas mag dat. In 2014 is het ‘Besluit inzake het houden van waak- en heemhond’ teruggebracht tot slechts enkele artikelen met algemene normen over hoe honden in een ren of aan een ketting mogen worden gehouden. De handhaving kan hierdoor worden bemoeilijkt. Zonder specifieke normen is het aantonen van verwaarlozing of mishandeling lastiger.
Oud artikel 1, vervallen 1 juli 1014: “Het is de eigenaren of gebruikers van erven, landerijen of andere terreinen verboden daarop een hond te houden, die aan een ketting of op andere wijze is vastgelegd, indien niet is voldaan aan de in artikel 2 gestelde eisen.”
Wat algemene regels:
1 Het bevestigingsmiddel, waarmee de hond is vastgelegd, en de halsband, waaraan dat middel is bevestigd, zijn zodanig ontworpen dat er geen wurging of verwonding bij de hond optreedt.
2 Het bevestigingsmiddel heeft een zodanige lengte dat het dier voldoende bewegingsruimte wordt gelaten.
3 De hond wordt niet door obstakels belemmerd in de bewegingsvrijheid die hem door het bevestigingsmiddel, bedoeld in het eerste lid, wordt gelaten.
4 De hond heeft toegang tot een hok dat:
a. voldoende ruimte biedt aan die hond;
b. de hond bescherming biedt tegen nadelige weersinvloeden en kou;
c. eenvoudig kan worden gereinigd.
SimonV
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Waarom die min ? Dat een antwoord je niet bevalt maakt het nog niet een fout antwoord ! SimonV haalt de wet aan. Dat is een feitelijk gegeven niet zijn persoonlijke mening (sterker nog hij begint met: "Helaas...")
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Zie niet in, waarom een min
Het mag, helaas.
Aanvullende regels voor houders van honden uit het Besluit houders van dieren, hoofdstuk 3. Zo mag een hond die aan een ketting is vastgelegd, niet belemmerd worden door obstakels. Ook moet de hond nog voldoende bewegingsruimte hebben.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden-en-katten/welzijnseisen-honden-en-katten