Mag legaal vuurwerk halen in België wel op het einde van het jaar?

Vuurwerk halen mag in Nederland alleen de laatste 3 dagen van het jaar. Maar is het ook toegestaan om deze dagen in belgie klein "feestvuurwerk" te halen? Daarmee bedoel ik dus vuurwerk wat in Nederland wel legaal is, maar in België goedkoper.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Het beste antwoord

Sinds 2000 is er in België een nieuwe wet gekomen op aandringen van de Nederlandse overheid. Hierdoor kan het zware vuurwerk zoals lawinepijlen, 100.000 klappers, betonstrijkers en dergelijke, niet aan personen zonder geldig bewijs Kamer van Koophandel verkocht worden. Het zwaarste knalvuurwerk dat men nog aan particulieren mag verkopen zijn de nitraten en Chinese vlinders. Er zijn wel 100.000 klappers te koop, maar dit zijn een aantal losse rollen die je met een handig kliksysteem aan elkaar kunt klikken, daardoor kunnen de vuurwerkzaken toch 100.000 klappers verkopen. Vuurwerk is in België het hele jaar te koop maar niet alles is op voorraad maar vlak voor de jaarwisseling

Zwaar vuurwerk kan je dus niet zomaar kopen, de rest wel. Is de officiële versie. Maar er wordt niet voor niets gecontroleerd bij de grens. Want teveel NL-ers halen nog fklink wat voorraad bij de buren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het niet mag.
Vuurwerk is al illegaal als er geen Nederlandse gebruiksaanwijzing bij zit.
Het Belgische vuurwerk is niet in Nederland gekeurd en dus illegaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
halen mag altijd, maar afsteken niet! het afsteken is aan regels gebonden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag alles indien men niet betrapt wordt !!!